PLANSZOWA GRA ROKU: nominacje do nagrody specjalnej im. Michała Gościniaka

Oto nominowani do nagrody specjalnej im. Michała Gościniaka w tegorocznym konkursie Planszowa Gra Roku:

Adam Sikorski

Właściciel Planszostrefa.pl i współwłaściciel GeekMod. Nie umniejszając w niczym właścicielom innych fizycznych, czy internetowych sklepów, sklep Adama jest konsekwentnie polecany jako bardzo dobrze zaopatrzony i godny zaufania.

Wielu zaczynając swoją przygodę z hobby, kupowali gry w różnych miejscach, lecz z biegiem czasu ich preferencje skrystalizowały się jednoznacznie i dzisiaj ogromną większość swoich zakupów dokonuję w Planszostrefie. Wielu graczy robi to z podobnych powodów: szeroka oferta, dostęp do nowości, profesjonalna obsługa, dostępność gier (pewność, że gra zamówiona w końcu do nas dotrze).

Sprowadzając gry spoza głównego nurtu, obcojęzyczne, wydania kickstarterowe, ułatwia dostęp do tych tytułów graczom w Polsce. Często pojawia się ze swoim stoiskiem na różnych konwentach w Polsce, a nawet za granicą (np. targi Spiel w Essen).

Poprzez swoją działalność, Adam na istotną skalę przyczynia się do rozwoju hobby – zarówno tej jego części, która skierowana jest do graczy początkujących, jak i tej dla zaawansowanych. Potrafi spełnić nawet najbardziej wymagające i uciążliwe prośby klientów.

Bartek Zbączyniak

Nauczyciel informatyki z 21 letnim stażem. Pracuje również w „Edterku” – czyli Innowacyjny, Zespole Edukacyjno Terapeutycznym i jest tam oligfrenopedogiem.

Od dzieciństwa związany z Harcerstwem, aktualnie piastuje funkcję przewodniczącego Komisji Historycznej Hufca Lubliniec.

Od 2012r. prowadzi w Szkole Podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu – Klub Gier Planszowych „Planszopernik”. W zajęciach klubu – tygodniowo bierze udział około 80 dzieci. Organizator lokalnych festiwali planszówkowych: Festiwal Gier Planszowych, Integracyjny Festiwal Gier Planszowych „grajMY” – skierowany do dzieciaków niepełnosprawnych intelektualnie oraz „HarcPlanszę” – Harcerski Festiwal Gier Planszowych w Lublińcu oraz mniejszych inicjatyw takich jak Games Room dla rodziców i absolwentów, Maraton Planszówkowy oraz Rodzinne Planszogranie.

Razem z dziećmi z Szkoły podstawowej nr 4 im. Mikołaja Kopernika w Bytomiu stworzył dwie gry: opartą o legendy Bytomia – „Tajemnica Srebrnego Miasta” oraz dotyczącą rewitalizacji Bytomia grę „Kwartaliki”. Gry planszowe wykorzystuje jako narzędzia dydaktyczne oraz podczas pracy z niepełnosprawnymi dziećmi. W Edterku zajęcia z planszówkami odbywają się od 2015 roku. Gry świetnie się sprawdzają podczas organizowanych codziennie, wspólnych z dzieciakami pełnosprawnymi, przerwach integracyjnych. Wykorzystywane są także do zajęć rewalidacyjnych. Bartek od 2017 roku prowadzi kanał na Youtubie „Zagrajcie z Edterkiem”, gdzie jego niepełnosprawne uczennice z zespołem downa, recenzują gry i starają się objaśniać ich zasady. Jest to dla nich świetna zabawa, ale także możliwość nauki. Uczą się jak przekazać znane sobie zasady, pracują nad wyraźną wymową i rozwijają swoje zainteresowania. Bartek to człowiek oddany swojej pracy przy promocji regionu, jego historii oraz oddany dzieciom z którymi pracuje. Gry planszowe to jego pasja i wykorzystuje je w dobrym celu.

Karolina Czajka

Karolina jest głównym pomysłodowcą, organizatorem i nadal prowadzi „GRAnatowa Czelendż” – grupę zrzeszającą już około 400 graczy, którzy co tydzień dzielą się wrażeniami z rozegranych gier.

Początkowo grupa zaczynała jako «Czelendż „Ocalić Od Zapomnienia”» i jej celem było promowanie grania w starsze tytuły. Z czasem jednak rozwinęła się i obecnie obejmuje także nowości wydawnicze z obowiązkowym elementem edukacyjnym, czyli uczestnicy są zachęcani do dzielenia się „pigułkami wiedzy” jakoś powiązanymi z rozegranymi grami. Inicjatywa staje na przekór wiecznej pogoni za nowymi tytułami i rosnącym „półkom wstydu”. Jednocześnie zaś tworzy platformę do wymiany opinii o grach i poznawania wartościowych tytułów. Rzadką cechą grupy, jeśli nie wręcz unikalną przy tej liczbie członków, jest panujący na niej ład i spokój – nie znajdziemy tam agresji, czy trollingu tak często obecnego w internecie. Owocem „GRAnatowa Czelendż” są także kolejne inicjatywy, takie jak konwenty „#PituCON” (czyli ogólnopolskie zloty grupy) czy też „Gry kurierem pomykają”, czyli mobilna, zupełnie darmowa wypożyczalnia zbiorów GRAnatowej. Fenomenem grupy jest fakt ogromnego zżycia się sporej części tejże społeczności, wspólne odwiedziny, umawianie na granie czy organizacja dedykowanych spotkań takich jak „Babskie GRAnie”. Do tego wszystkiego to chyba jedyna społeczność bardzo utożsamiająca się ze sobą i grupą, bardzo widoczna w internecie i na wszelkich konwentach. Poza „GRAnatowa Czelendż” Karolina współprowadzi wraz z mężem Kubą „GRAnatową”, czyli „instytucję” recenzencką gier planszowych, działającą na Facebooku i YouTube – wszystko razem znajdziecie na granatowa.pl. Do tego wszystkiego ma swój cykl „Pograjmy Mamo!” gdzie opowiada o grach dla dzieci, które wcześniej wdraża na zajęciach z najmłodszymi w prowadzonej przez siebie Akademii Malucha.

Klub Gier Planszowych – Planszaki z Niecałej

Klub zrzesza wszystkich fanów planszówek uczęszczających do SOSW nr 6 w Krakowie. Na swojej drodze spotkaliśmy już niejednego miłośnika planszówek. Każdy lubił grać w mniej lub bardziej wysublimowane tytuły. Niektórzy „siedzieli” w temacie od dłuższego czasu, inni dopiero co zaczynali swoją przygodę z grami. Byli nałogowi gracze Monopoly, byli też fani RPG. Każdemu z nich planszówki dawały nie lada radość. Czytali instrukcję, grali i delektowali się słodkim czasem rozgrywki. Z czasów „przed Planszakmi” nie jesteśmy w stanie przypomnieć sobie osoby, która mimo licznych trudności, w dalszym ciągu nie ustępowała i po prostu grała! Odpowiadając na pytanie, dlaczego to właśnie Planszaki zasługują na najwyższe odznaczenie na polskiej scenie planszówkowej pragniemy na chwilę pochylić się nad sylwetkami członków Klubu. Są oni niezwyczajni, a wręcz niesamowici! Część z nich to osoby z wadą słuchu, część to osoby z trudnościami w mówieniu. Pokonując swoje słabości nie tylko sami realizują swoje pasje, ale nie bójmy się tego powiedzieć, ZARAŻAJĄ NIMI INNYCH! Tak, tak, bo Planszaki to nie tylko wspaniali gracze, ale również całkiem nieźli organizatorzy. Mają na swoim koncie realizację licznych projektów promujących gry planszowe (niech nie umknie waszej uwadze fakt, iż robią to tylko i wyłącznie dla przyjemności, poświęcając swój własny czas, nierzadko nawet weekendy). A wszystko zaczęło się na pikniku integracyjnym – corocznej imprezie szkolnej, gdzie mieliśmy swoje niewielkie stoisko i nieśmiało próbowaliśmy zachęcić innych do grania. Podczas całego wydarzenia podeszła do nas tylko jedna osoba. Nie był to nasz wymarzony wynik, jednak chłopcy nie zniechęcili się i z jeszcze większą werwą przystąpili do organizacji imprez stricte planszówkowych. Obecnie w naszej szkole nie ma miesiąca bez imprezy planszówkowej lub też takiej, na której planszaki nie zachęcałyby innych do wspólnej gry. Po pewnym czasie imprezy szkolne już nam nie wystarczały – postanowiliśmy zorganizować pierwszy turniej poza terenem naszej szkoły, a potem już nikt i nic nie mogło nas powstrzymać! Organizowaliśmy turnieje na terenach innych szkół i instytucji. Graliśmy z uczniami innych szkół specjalnych, licealistami, uczniami szkół podstawowych, seniorami, nauczycielami, przedszkolakami, rodzicami, studentami. Poza tym uczestniczyliśmy w wielu imprezach organizowanych o charakterze charytatywnym. Od jakiegoś czasu organizujemy również Wielki Turniej Integracyjny, na który zapraszamy przedstawicieli różnych szkół oraz instytucji – młodzież, dzieci, osoby niepełnosprawne, studentów, ale także nauczycieli. Jest to świetna okazja do poznania osób z różnych środowisk. Część planszakowych wydarzeń odbywa się na terenie SOSW nr 6 w Krakowie, jednak mniej więcej taka sama ilość imprez organizowana jest poza murami placówki, a nawet samego województwa! Dzięki nawiązaniu współpracy z Opolskim Klubem Fantastyki Fenix, w tym roku, po raz pierwszy (i mamy nadzieję, że nie po raz ostatni), udaliśmy się w podróż do oddalonego o przeszło 200 km Opola. Podczas swojej, krótkiej wizyty, zaprosiliśmy wszystkich Opolan do wzięcia udziału w „Smokograniu”, czyli nauce gier o smoczej tematyce! Jak przebiegają wydarzenia organizowane przez naszych milusińskich i dlaczego wszyscy tak chętnie biorą w nich udział? Najlepiej byłoby przekonać się o tym samemu, ale skoro znaleźliśmy się w takiej, a nie innej sytuacji, chcielibyśmy przynajmniej zarysować ogólny przebieg takiej imprezy. Część wstępna, to moment, w którym chłopcy wyjaśniają swoje zamiary i zapraszają wszystkich do wspólnej zabawy. Kolejno rusza maszyna, której nikt nie jest w stanie zatrzymać – wszyscy „na trzy” zmierzają do stołów, gdzie czekają już na nich plansze, karty, kostki.. zaczyna się nauka gier! Planszaki tłumaczą wszystkim chętnym zasady tytułów, które sami opanowali już do perfekcji. Jest nauka, zabawa i dużo pozytywnych emocji! No i oczywiście dużo nagród! Zaledwie w zeszłym roku szkolnym udało nam się zorganizować i przeprowadzić dwanaście imprez planszówkowych! A od czasu założenia Klubu odbyło się ich już ok 50, co daje liczbę około 1000 uczestników rozgrywek i dobrej zabawy! Niestety, w tym roku, pandemia COVID-19 pokrzyżowała nam nieco plany. W chwili jej wybuchu w przygotowaniu znajdował się jeszcze jeden projekt, który w dalszym ciągu czeka na realizację. Jest jednak i druga strona medalu! W wyniku zaistniałej sytuacji Planszaki zostały zmuszone do poszerzenia zakresu swoich działań o przestrzeń wirtualną. Przez kilka miesięcy dzień w dzień, utrzymywali ze sobą kontakt, poprzez założony wspólnymi siłami serwer w aplikacji Discord. To właśnie tutaj toczyły się dyskusje, jak podczas pandemii zorganizować wirtualne turnieje planszówek oraz rodziły się nowe, szalone pomysły. Jednym z ciekawszych było poszerzenie działalności Klubu o rozgrywki gier komputerowych. Czasem wydaje nam się, że Klub to nasza druga rodzina. Spędzamy ze sobą tyle czasu i tak dobrze się przy tym bawimy, że określenie to wydaje się jak najbardziej trafne. Niektórzy klubowicze, którzy ukończyli naszą szkołę, w dalszym ciągu jeżdżą z nami na turnieje, dalej pomagają w ich organizacji i mimo, że niektórzy z nich mają już osiemnaście lat (a najmłodsi członkowie naszego Klubu – dziewięć) bardzo dobrze się przy tym bawią! W dalszym ciągu rodzą się w naszych głowach nowe pomysły m.in. chcielibyśmy nawiązać współpracę z naszymi ulubionymi „planszówkowymi” vlogerami i zaporponować im tłumaczenie treści video na język migowy (a musicie nam uwierzyć – jesteśmy w tym całkiem nieźli), tak aby ich kanały stały się w pełni dostępne dla wszystkich naszych niesłyszących kolegów. Marzymy, żeby w przyszłości zorganizować wielki turniej gier dla wszystkich szkół specjalnych z Krakowa… Marzymy! Marzymy i wierzymy, że dzięki wytrwałej pracy i pasji, nasze marzenia wkrótce się spełnią!

Kuba Polkowski

Kuba jest znanym w środowisku pasjonatem gier planszowych. Przez długi czas współtworzył kanał Board Game Girl. Należy do komitetu organizacyjnego warszawskiego konwentu ZjaVa, przez długi czas działał również przy organizacji Planszowej Gry Roku. Od ponad trzech lat, razem z żoną Anią, organizują na warszawskim Wawrze cykliczne spotkania dla miłośników ciężkich gier: Zgrany Wawer – Trudne Gry, siódmego marca miała miejsce osiemnasta edycja. Obecnie Kuba pracuje w wydawnictwie Board & Dice, w którym ma jeszcze większą możliwość realizacji swojej pasji. Kuba jest jedną z tych osób, które szczerze kochają planszówki i poświęca mnóstwo energii ich popularyzacji. Jeśli taka postawa nie jest warta wyróżnienia, to jaka na nie zasługuje?

Tomasz „Gambit” Dobosz

Tomek od wielu lat prezentuje polskim graczom planszówki. Dawniej robił to w formie pisanej, od paru lat nagrywa recenzje na vlogu. Na początku recenzenckiej przygody Tomek pisał do Rebel Times i Gildii Gier Planszowych, od sześciu lat prowadzi kanał Gambit.TV gdzie pokazuje i merytorycznie opowiada o grach nie tylko wydanych w Polsce, ale również mniej znanych lub nieznanych polskiej społeczności. Większość gier sam kupuje lub wspiera na platformach wsparcia społecznego. W miarę zyskiwania popularności, Gambita zaczęły wspierać wydawnictwa i patroni przez serwis Patronite. Przez pięć lat Tomek poświęcał swój wolny czas na administrowanie największej planszowej grupy na platformie Facebook. Gry planszowe skupiają obecnie 43 tys. członków. Ta liczba wciąż rośnie.

Wojtek „wc” Chuchla

Wojtek to chodząca encyklopedia wiedzy o planszówkach i historia polskiej sceny planszówkowej. Swoją przygodę zaczynał w czasach kiedy rodziło się w naszym kraju hobby związane z nowoczesnymi grami planszowymi. W zasadzie od samego początku udzielał się na Forum ( www.gry-planszowe.pl), gdzie służył radą i opinią oraz był obecny (nie tylko jako uczestnik) na najpopularniejszym konwencie jakim był gliwicki „Pionek”. To tam zorganizował konkurs wiedzy o planszówkach, słynny „Konkurs wc”, który był również prowadzony w pierwszym, polskim drukowanym magazynie o grach planszowych „Świat Gier Planszowych”. Nikt tak jak Wojtek, nie potrafi wytłumaczyć gry i nawet nowicjusze, po takim tłumaczeniu czują się podczas gry w nowo poznany tytuł jak ryba w wodzie. Jak sam mówi kocha wszystkie gry (choć ma swoje ulubione) i potrafi o nich opowiadać w taki sposób, że niejeden z nas kupił grę po jego rekomendacji. Ten dar, ale przede wszystkim hobby postanowił w końcu wykorzystać zawodowo i stał się częścią jednego z polskich wydawnictw. Teraz, jeżeli ktoś myśli o tym wydawnictwie i jakimś konwencie lub innej imprezie, na jakiej wystawiają oni swoje gry, to na pewno od razu widzi Wojtka i robi mu się miło. Udziela się też wydawniczych mediach społecznych, więc teraz można Go kojarzyć również z Internetu. Jeśli szukalibyśmy dobrej duszy polskiej sceny palnszówkowej, to na pewno jest nim wc – Wojtek Chuchla.