RMD RESEARCH: KONDYCJA BRANŻY ZABAWKARSKIEJ

W jakiej kondycji znajduje się branża zabawkarska? Które kategorie dynamicznie się rozwijają, a które odnotowały spadki? Jak na tym tle wypadają marki licencyjne? Wreszcie jakie są prognozy dotyczące rozwoju sytuacji? Te i inne zagadnienia omawia Paweł Schmidt, business development manager w firmie badawczej RMD Research.

Paweł Szmidt, RMD Research

Wartość rocznego rynku zabawek: 2022 vs. 2021.

W 2022 r. oszacowaliśmy wartość rynku na około 7,3 mld zł. W porównaniu z danymi z roku 2021 na poziomie badanego przez nas fragmentu rynku (panelu) wzrósł on o około 12%, jeśli chodzi o wartość sprzedaży, oraz o około 3%, biorąc pod uwagę liczbę sprzedanych produktów.

Wartość sprzedaży zabawek: I półrocze 2023 vs. I półrocze 2022.

W naszych danych wynika, że rynek rośnie. Może to być spowodowane przesunięciem zakupów z rynku tradycyjnego w kierunku e-commerce. Obecnie szacowany roczny rynek może osiągnąć 7,5 mld zł. Dynamika wzrostu spadła i wyniosła w tym okresie około 8% przy jednoczesnym spadku liczby sprzedanych produktów o 1,2%.

Obecne tendencje rynkowe.

Wzrost wartości sprzedaży jest realizowany głównie w wyniku niemal 9-procentowego wzrostu cen w I półroczu 2023 r.

Wzrost cen w odniesieniu do inflacji.

Wzrost cen jest poniżej inflacji – w sierpniu wyniósł on zaledwie 5,5%, przy czym dane te w dużej mierze dotyczą sklepów tradycyjnych. W kanale e-commerce obserwowany jest wręcz spadek średniej ceny, co może być spowodowane zakupami produktów w niższych cenach.

Sprzedaż w poszczególnych miesiącach.

Poniższy wykres przedstawia uśrednione dane sprzedażowe za lata 2019-2022 w rozbiciu na poszczególne miesiące. Około 45% sprzedaży realizowana było w IV kwartale roku. Zsumowanie danych dotyczących sprzedaży w poszczególnych miesiącach wskazuje na wzrost o 45,1 pkt proc. w ostatnim kwartale każdego roku.

Sezonowość sprzedaży (lata 2019-2022)

Styczeń            4,4%

Luty                 4,9%

Marzec             6,7%

Kwiecień         6,1%

Maj                  7,8%

Czerwiec          7,9%

Lipiec              5,4%

Sierpień           5,3%

Wrzesień         6,5%

Październik      5,9%

Listopad           12,7%

Grudzień          26,5%

 

Dynamika wzrostu kanału e-commerce w I półroczu 2023 r.

W czerwcu 2023 r. e-commerce odnotował duże wzrosty, co w całym I półroczu przełożyło się na około 9-procentowy wzrost wartości sprzedaży (głównie z powodu 10,5-procentowego wzrostu liczby sprzedanych zabawek).

 

Najprężniej rozwijające się kategorie zabawek.

W I półroczu 2023 vs. I półrocze 2022 wartościowo najwięcej zyskały:

  • klocki (w tym głównie klocki standardowe) – wzrost o 16%;
  • gry (w tym gry karciane strategiczne, np. Pokémon) – wzrost o 23%,
  • inne zabawki (w tym przebrania dziecięce oraz zabawki naukowe i edukacyjne) – wzrost o 16%.

Spadki odnotowały natomiast następujące kategorie:

  • lalki – spadek o 7%;
  • artykuły sportowe i rekreacyjne (w tym wyposażenie placów zabaw oraz baseny; upały w lipcu i sierpniu poprawiły nieco ten wynik) – spadek o 3%.

 

TOP 10 marek w I półroczu 2023 vs. I półrocze 2022 (CY %Ch SVal)

  1. Spin Master 306,9%
  2. KookyLoos 189,1%
  3. Little Live Pets 84,1%
  4. Jazwares 45,9%
  5. Mega Bloks 42,3%
  6. Ravensburger 32,2%
  7. My Little Pony 26,2%
  8. TM Toys 19,4%
  9. Polly Pocket 16,2%
  10. Thomas and Friends 15,9%

TOP 5 firm zabawkarskich w I półroczu 2023.

  1. LEGO
  2. Marki własne
  3. Mattel
  4. Trefl
  5. Hasbro

Topowe licencje w I półroczu 2023.

W I półroczu br. udział licencji w rynku zabawek wyniósł 17,2% (dynamika wzrostu: 19%).

Wśród największych (wartościowo) licencji są Minecraft, Star Wars, Harry Potter, Paw Patrol oraz Pokémon. Należy jednak mieć na uwadze, iż duży wpływ na rozwój licencji ma firma LEGO, która oferuje zestawy na popularnych licencjach.

Komentarz.

Wartość rynku zabawek wynosi obecnie 7,5-8,0 mld zł. To spory kawałek tortu do podziału. Zarówno duże, jak i małe firmy mają na nim swoje stałe miejsce. Jednak należy mieć na uwadze, że współczesny konsument ze względu na inflację oraz niepewność jutra zaczyna optymalizować wydatki. Wzrost cen w innych dziedzinach powoduje, że zabawki nie są już na pierwszych pozycjach list zakupowych. Dla tej branży ogromne znaczenie ma również aura. Doświadczenie poprzednich lat pokazują, że zła pogoda w szczycie zakupów (tuż przed Bożym Narodzeniem) może przynieść dodatkowe spadki w rocznym bilansie.