Październik w handlu

Znamy już dane Głównego Urzędu Statystycznego dotyczące sprzedaży detalicznej i hurtowej w październiku. Po danych o przemyśle i budownictwie domykają one niejako opis zachowania się sfery realnej gospodarki, przez co cieszą się dużym zainteresowaniem analityków i komentatorów.

W październiku poziom sprzedaży detalicznej okazał się wyższy niż we wrześniu o 5,0%. Jest to dość charakterystyczne dla października odbicie w handlu po spadkowym wrześniu. Wzrost ten okazał się odrobinę większy niż w latach ubiegłych. W październiku roku 2014 sprzedaż zwiększyła się o 4,2%, a w roku 2013 w październiku zwiększyła się o 3,6%. Ze względu na silniejszą dodatnią dynamikę niż przed rokiem – polepszeniu uległa roczna dynamika sprzedaży. Wyniosła ona 0,8%, wobec 0,1% we wrześniu i -0,3% w sierpniu. Natomiast jest to mniej niż w lipcu gdy roczna dynamika sprzedaży wynosiła +1,2%. W prowadzonych przez GUS statystykach, eliminujących czynnik zmian cen, sprzedaż w październiku okazała się wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego o 3,6%, podczas gdy we wrześniu było to 2,9%, natomiast w rekordowym czerwcu 6,6%.

W porównaniu z wrześniem obroty w handlu detalicznym wzrosły ogółem o 5,0%. Spadki sprzedaży zanotowano w trzech spośród dziewięciu grup towarów, w sześciu miał miejsce wzrost sprzedaży. Korekty sprzedaży w ciągu ostatniego miesiąca odnotowano w grupach: pozostałe (-6,1%), meble, rtv i agd (-1,4%) oraz prasa i książki (-0,8%). Duży wzrost sprzedaży zanotowała grupa tekstylia i odzież (+20,4%). Jest to dość typowe dla października, ponieważ w sklepach pojawiła się kolekcja jesienno-zimowa. Kolejną grupą która odnotowała przyzwoity miesięczny wzrost sprzedaży jest pozostała sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach (w tym pojęciu zawierają się supermarkety) na poziomie 9,6%. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części wzrosła o 8,7%. Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych wzrosła w październiku o 6,5% względem września. Sprzedaż farmaceutyków i kosmetyków wzrosła o 6,6%. Grupą w jakiej zanotowano też wzrost sprzedaży były paliwa, ciekłe i gazowe (3,9%).

Dynamika roczna obrotów sprzedaży poprawiła się z 0,1% do 0,8%. Wzrosty sprzedaży zostały odnotowane w siedmiu grupach: żywność i napoje 4,6% (po wrześniu 3,1%), tekstylia odzież i obuwie 12,7% (10,0%), meble, artykuły RTV i AGD 3,8% (4,8%), farmaceutyki i kosmetyki 5,6% (5,5%), samochody 12,5% (13,6%), prasa książki 16,6% (15,2%), pozostała sprzedaż w sklepach niewyspecjalizowanych 2,7% (2,2%). W ciągu roku spadek sprzedaży odnotowały paliwa -11,2% (po wrześniu -13,2%) oraz artykuły z grupy pozostałe -4,6% (-1,3%).

Zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw i całej gospodarce wciąż rośnie. Bezrobocie systematycznie okazuje się sporo niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wzrosty wynagrodzeń, choć niezbyt duże w ujęciu nominalnym, nabierają na znaczeniu zestawione z mającą miejsce od dłuższego już czasu deflacją. Sprzyja to wydatkom konsumpcyjnym.

Ciekawie prezentuje się porównanie rocznej dynamiki sprzedaży nominalnej i realnej. Różnica pomiędzy nimi to wszak dobre oszacowanie inflacji (choć tylko tej dotyczącej towarów). A tak naprawdę deflacji. Ceny w handlu detalicznym były w październiku przeciętnie o 2,8% niższe niż przed rokiem. Przed miesiącem deflacja wynosiła -2,3%. Patrząc od strony poszczególnych grup towarów w październiku największa deflacja miała miejsce w przypadku paliw -10,7%. W przypadku odzieży i obuwia ceny były niższe niż przed rokiem o -5,0%, a w przypadku samochodów o -3,1%. Notowane w innych grupach towarów spadki cen nie były już tak duże: pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach –1,1%, meble, AGD i RTV -0,7%, pozostałe -0,7%, prasa i książki -1,5%. Warto zwrócić uwagę na dwie grupy, gdzie ceny okazały się w październiku wyższe niż przed rokiem: farmaceutyki i kosmetyki +1,4%, żywność i napoje +0,5%.

Źródło: KUKE