Mattel – zabawki muzyczne

Skąd wzięły się określenia „giętki język”, „sprawny mówca”, „żywy przekaz”? Dlaczego cechy ruchu przenoszone są na mowę? Już dawno zauważono silny związek pomiędzy ruchem i mową w rozwoju dzieci oraz to, że jest to zależność dwustronna.

Aktywność fizyczna i ćwiczenia manualne stymulują sprawność motoryczną, jak i rozwój mowy, a rymowane wyliczanki i rytmiczne piosenki zachęcają do wysiłku. Można się o tym przekonać obserwując naturalny rozwój najmłodszych. Już niemowlaki uwielbiają to połączenie. Dlatego tak lubią tzw. „zabawy paluszkowe”, gdy rodzic nucąc wyliczankę bawi się rączkami dziecka. Tak samo entuzjastycznie reagują na „patataje”, czyli zabawy w bujanie się na kolanach rodzica, przy śpiewaniu lub recytowaniu wyliczanek. Przedszkolaki również chętnie sięgają po piosenki z pokazywaniem. Chwytają się za ręce, kręcą w kółko, podskakują nie tylko do rytmu, ale też do rymu i melodii. Chętniej wykonują ruchy przy śpiewanej piosence, niż na zwykłe polecenie.

Wsparcie tej naturalnej tendencji łączenia ruchu i mowy przynosi ogromne korzyści rozwojowe. Niestety nawet jeśli rodzice doceniają wagę takich zabaw, to martwią się: „jak ja nadążę za maluchem?!”. On ma niespożytą energię, a mi po kilku minutach brakuje siły na takie harce. Czy to są również Twoje obawy? Głowa do góry! Teraz chętnie pomoże Ci Śpiewający Stworek Kręciołek. Jego „żarłoczna buźka” zachęca do częstego napełniania jej kulkami i szalonych pościgów, bo te niesforne piłeczki lubią wyskakiwać i toczyć się w różne strony. Obserwacja ich tanecznego ruchu, przy słuchaniu dynamicznych piosenek to przyjemna i rozwijająca nagroda za wysiłek przy łapaniu kulek i sprawne wrzucanie ich do otworu. Ale, co za niespodzianka! Stworek sam ruszył w pościg za kulkami i z ochotą dotrzymuje kroku maluchowi. A to wszystko w wesołym rytmie i przy akompaniamencie dźwięcznych słówek. Ale zabawa! Po takich harcach dorosły chętnie, by odpoczął, a maluszek… z radością wybrałby się na wycieczkę. Najlepiej Autobusem Szczeniaczka ze swoimi przyjaciółmi i śpiewem na ustach. I znowu to nie przypadek, że ludzie tak lubią śpiewać podczas wycieczek. Przecież rytm i melodia dodają energii do znoszenia trudów wyprawy. Jak zwykle podróże kształcą, więc autobus też oferuje naukę alfabetu, cyferek, kształtów i kolorów. Po powrocie z wyprawy dorośli myślą „wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej”, natomiast dzieci chcą bawić się dalej. Pożytecznie wykorzysta ten zapał Interaktywny Magnetofonik BeBo. Najpierw wymaga trochę wysiłku – pokręcenia wałeczkiem, ustawienia figurek w odpowiednich otworkach – potem w nagrodę duża porcja wesołej muzyki, zachęcającej do dynamicznego ruchu i wesołego podśpiewywania. Naciskanie figurek w różnej kolejności pozwala komponować swoje wersje piosenek i poczuć się jak twórca.

Te różnorodne doświadczenia uczą swobodnego, kreatywnego podejścia do ruchu i słowa. Dzięki temu dziecko staje się nie tylko biernym naśladowcą, ale też twórcą ciekawych wypowiedzi. Wtedy to pozytywne określenie „giętki język” będzie się odnosiło także do niego.