HarperCollins Polska: „Minecraft”. Więcej niż gra!

Wydana w 2009 r. i już okrzyknięta najważniejszą grą XXI wieku. Posiada też tytuł najlepiej sprzedającej się gry w historii. Jednak przygody w świecie stworzonym z bloków to dużo więcej niż tylko wirtualna rozrywka.

W czym tkwi sekret „Minecrafta”?

Młodzi gracze pokochali świat „Minecrafta”. Prosta grafika daje pole do popisu dla dziecięcej wyobraźni i nie przytłacza mnogością szczegółów. Brak narzuconego z góry scenariusza sprawia, że grający sami stawiają przed sobą cele i je realizują. Z każdą kolejną rozgrywką ich kompetencje wzrastają: uczą się wykorzystywać kolejne zasoby i bogactwa naturalne, tworzą coraz bardziej skomplikowane budowle, kreują świat, czerpiąc przy okazji radość ze współpracy z kolegami i koleżankami. Uczniowie umawiają się na wspólne budowanie wioski czy fortecy po lekcjach! Ta więziotwórcza rola gry stała się widoczna zwłaszcza w ciągu ostatnich, trudnych miesięcy.

Za co „Minecraft” polubili rodzice?

W 2014 r. badacze z Instytutu Badań Edukacyjnych sprawdzili, co łączy dzieci, które najchętniej spędzają czas właśnie przy „Minecrafcie”. Okazuje się, że lubiący matematykę uczniowie szkoły  podstawowej prawdopodobnie chętnie sięgają też po flagową grę studia Mojang. Stwierdzono również korelację pomiędzy wyższą niż przeciętna inteligencją i zamiłowaniem do spędzania czasu w świecie zbudowanym z sześcianów. Dla wielu dzieci „Minecraft” to wstęp do nauki programowania. Rozwija kreatywność, uczy współpracy i nieszablonowego myślenia. I łączy pokolenia! Starsze rodzeństwo gra z młodszym, wcielając się w rolę przewodników po minecraftowym świecie. Wciągnięci w rozgrywki rodzice bawią się równie dobrze jak dzieci.

O wiele więcej niż gra!

Jednak „Minecraft” to nie tylko czas spędzony przed ekranem. To też 25 milionów książek sprzedanych na całym świecie, z czego blisko milion w Polsce! Fani mogą liczyć na wciągające powieści, kreatywne podręczniki i inspirujące poradniki, które pozwolą im rozwinąć skrzydła. Do tych ostatnich dołączają właśnie kolejne pozycje pełne cennych wskazówek i pomysłów. Są wśród nich książki, które pomogą doskonalić tak przydatne w grze techniki budowania.

Pierwsza z nich to „Minecraft. Niesamowite bazy. Budowle pobudzające wyobraźnię”. Początkujący i bardziej zaawansowani fani „Minecrafta” znajdą w niej projekty baz legendarnej Dwunastki, członków gildii budowniczych. Są tu podwodne budowle, latające laboratorium, lodowy pałac, a nawet miasto zbudowane ze… słodyczy. Dwunastka podpowiada też, jak stworzyć urządzenia takie jak wejście z detektorem światła, latający portal Netheru czy automatyczne drzwi. Zadbano o opisanie rozmaitych materiałów i technik budowlanych.

Kolejna propozycja to zestaw „Minecraft. Wielka kolekcja kreatywnego budowania”. Eleganckie etui zawiera dwa przewodniki. Pierwszy pomoże stworzyć krainę zombie z komorą dezombifikacyjną, salą eksperymentów, fontanną i kinem. Drugi podpowiada, jak zbudować lunapark, a w nim dmuchany zamek, megazjeżdżalnię i dom strachów. Uzupełnieniem zestawu jest pełen inspirujących zadań szkicownik, idealny do projektowania budowli. Do tego zawieszka na drzwi i plakat, który świetnie sprawdzi się w pokoju młodego fana lub fanki „Minecrafta”.

Choć książki zawierają wiele precyzyjnych wskazówek i podpowiedzi dla graczy, projekty można dowolnie modyfikować, popuszczając wodze fantazji. Doskonałym przykładem są tutaj młodzi gracze uwielbiani przez miłośników „Minecrafta”: Dealereq, iSuper MWK oraz InarYiF. Wezmą oni udział w kampanii internetowej promującej nowe tytuły, która rusza na przełomie października i listopada. Ich działania będzie można śledzić na Facebooku, Instagramie, YouTubie oraz za pomocą komunikatora Discord.

Książki z serii „Minecraft” są dostępne na polskim rynku dzięki wydawnictwu HarperKids. To specjalizujący się w książkach dla dzieci i młodzieży imprint wydawnictwa HarperCollins Polska. Jego oferta obejmuje pozycje literackie, publikacje licencyjne oraz edukacyjne i wspierające rozwój dzieci. Serie książek „Akademia Mądrego Dziecka”, „Basia”, „Czytam sobie”, „Czapu Czipu”, „Horrendalna historia Polski” czy linia wysmakowanych publikacji ART to tylko wybrane pozycje, które stanowią rozpoznawalny wśród czytelników rdzeń oferty wydawnictwa.

Oferta licencyjna HarperKids obejmuje też bestsellerowe marki. Obok Minecrafta są to m.in. Bing, Masza i Niedźwiedź czy Muminki.

Emka Kowalska, dziennikarka, Obibooki.pl