REA: Jeszcze książka czy już zabawka?

Lubimy obserwować, jak mądrze na rynku zabawek poczynają sobie polscy wydawcy. Jednym z nich jest wydawnictwo REA-SJ, które niszę w kategorii książek dla dzieci dostrzegło wiele lat temu, a następnie wykorzystało cały jej potencjał. O publikacjach dla najmłodszych mających swoje stałe miejsce na półce w sklepie z zabawkami rozmawiamy z prezesem ROMANEM BRYLEM.

Wydawnictwo REA-SJ istnieje od roku 1994, literaturę dla dzieci włączyło do swojej oferty kilka lat później. Co skłoniło Państwa do wejścia w ten segment rynku książki?

Roman Bryl: – Poszukiwaliśmy czegoś innego niż wszechobecna wówczas klasyka bajek Disneya z cukierkowymi ilustracjami. Zaczęliśmy od znanej na całym świecie kanadyjskiej serii „Caillou”, której bohaterem był chłopczyk nazwany u nas najpierw Kamyczkiem, a następnie Kajtusiem. I tak nasza przygoda z Kajtusiem trwała do roku 2018.

A jakie miejsce w ofercie wydawnictwa REA-SJ obecnie zajmują książki dla najmłodszych?

– Publikacje dla czytelników z przedziału wiekowego 3-10 lat stanowią około 30% naszej oferty. W tej kategorii nacisk kładziemy przede wszystkim na książki wspierające rozwój przeróżnych sprawności oraz stymulujące zainteresowanie wieloma obszarami wiedzy. Współcześni, coraz bardziej świadomi rodzice oczekują bowiem od książek dla swoich pociech czegoś więcej niż rozrywki czy wypełnienia czasu. Poszukują tytułów, które nie tylko pozwolą ich dzieciom poszerzyć wiedzę, umiejętności i zdolności, ale też przy których atrakcyjnie spędzą one czas. Cena najczęściej schodzi na drugi plan.

Jakiego typu książki są w stanie w ciekawy sposób edukować współczesne dzieci, wystawione na niezliczoną ilość bodźców wokół?

– Nie ma, niestety, jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Dzieci są różne: jedne dobrze reagują na liczne bodźce wokół, inne niekoniecznie. Mali czytelnicy najczęściej sięgają po książki z bohaterami, z którymi się utożsamiają. To rodzice, najlepiej znający swoje pociechy, powinni dobierać im lektury oraz odpowiednie dla ich sprawności i dojrzałości emocjonalnej książki aktywizujące.

Młody czytelnik w tamtych czasach a współczesny młody czytelnik – w czym są podobni, a co ich różni?

– Podobnie jak w przypadku dorosłych, zmiany w upodobaniach czytelniczych dzieci w dużej części są pochodną sposobów komunikowania treści. Lata 90. ubiegłego wieku to dominacja na polskim rynku książki dziecięcej wspomnianej klasyki bajek w disnejowskiej stylizacji. Współczesną czytelniczą ofertę dla najmłodszych charakteryzuje ogromna różnorodność zarówno pod względem treści, jak i grafiki. Książka dla dzieci, pełna ruchomych elementów o różnych fakturach, dzięki swej interaktywności staje się jedną z ulubionych zabawek, te dwa światy wspaniale się ze sobą łączą.

Gdyby miał Pan wskazać sprzedażowe pewniaki w ofercie wydawnictwa REA-SJ, znalazłyby się wśród nich…

– Takim naszym evergreenem jest od lat seria „365…” z hitowymi „365 eksperymentami na każdy dzień roku”. Klienci chętnie sięgają też po „Zabawne eksperymenty dla dzieci”. Wśród propozycji polskich autorów w tej kategorii znalazłaby się seria Katarzyny Moryc „Jestem bezpieczny”. Od kilku lat ogromną popularnością cieszą się też zeszyty „Połącz punkty” oraz kolorowanki w dużym formacie z serii „Malowanie na dywanie”.

A skąd pomysł na serię kolorowanek „Kocham Polskę!”, której wielkimi fanami są redakcyjne pociechy?

– Inspiracją do powstania tej serii była 100. rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości. Wówczas nie spodziewaliśmy się, że zainteresowanie patriotycznymi kolorowankami będzie rosło z roku na rok, a one same zostaną z nami na dłużej. Jesteśmy dumni tym bardziej, że cała seria od początku do końca została stworzona przez nas zespół – począwszy od idei poprzez koncepcję aż po dobór tematów. W ten sposób mamy swój skromny udział w edukacji patriotycznej najmłodszych.

Wydawnictwo REA-SJ na przestrzeni lat otrzymało liczne nagrody w kategorii książek dla dzieci. Które z nich są dla Państwa najcenniejsze?

– Wyróżnienia w organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka konkursie „Świat przyjazny dziecku” dla książek z serii „Kamyczek” i „Kajtuś”. Powodem do ogromnej radości była też dla nas nominacja w konkursie Empiku „Przecinek i kropka” dla pięknej bajki portugalskiego pisarza Miguela Sousa Tavaresa „Królik i Chopin”.

Tylko jak skutecznie sprzedawać wszystkie te wartościowe i pięknie wydane książki dla dzieci w sklepie z zabawkami?

– I tu kończy się rola wydawnictwa. Dotykamy bowiem bardzo newralgicznego obszaru, gdy książka musi walczyć o swoją pozycję. Najważniejsze stają się odpowiednie planowanie, świadomość i predyspozycje sprzedawcy, to one decydują o skuteczności i sukcesie sprzedaży. Treść prezentacji oferty powinna skupiać się na podkreśleniu, jak ważna jest edukacja połączona z zabawą. Na wszechstronny rozwój młodego człowieka składają się emocje, zabawa i nauka. A takie połączenie znajdziemy przede wszystkim w książkach. Chyba trudno byłoby ująć to lepiej! Pięknie dziękuję za rozmowę.  cytatNa wszechstronny rozwój młodego człowieka składają się emocje, zabawa i nauka. A takie połączenie znajdziemy przede wszystkim w książkach.

Top 3 w kategorii książki dla dzieci w wieku 3-5 lat

  • „Malowanie na dywanie”
    • „Kocham Polskę!”
    • „Urocze psiaki”


Top 3 w kategorii książek dla dzieci w wieku 6-12 lat

• „365 eksperymentów na każdy dzień roku”
•  „505 aktywnych zadań dla dzieci”
•  „Królik i Chopin”

Zdjęcie: REA-SJ