Plansza nadal w grze!

3xk zna się na grach!

O niemalejącej popularności gier planszowych rozmawiamy z KRZYSZTOFEM KOZŁOWSKIM, właścicielem wypełnionego planszówkami od podłogi do sufitu sklepu stacjonarnego 3xk i jego internetowego odpowiednika 3xk.pl.

Czy klienci coraz lepiej znają się na grach?

Krzysztof  Kozłowski:– Różnie z tym bywa. Są tacy, którzy są w tym temacie zieloni i proszą o porady. Inni przychodzą do sklepu po konkretne tytuły. Ale są też tacy, którzy nie oczekują pomocy, tylko stoją przy półkach i sprawdzają recenzje w Internecie.

A jeśli już pytają, to o jakiego typu gry najczęściej?

– Można wyróżnić trzy główne typy klientów. Jedni poszukują gier dla dzieci na prezent, i to nawet już dla 3-4-latków. Inni są zainteresowani wyłącznie nowościami. Pozostali pytają o zabawne gry imprezowe na spotkania dorosłych, a ostatnio też o planszówki, w które można zagrać całą rodziną.

Liczba gier na półkach jest coraz większa czy raczej nowości zastępują starsze tytuły?

– Tak, nowości wypierają starsze tytuły, chociaż sprzedaż klasycznych bestsellerów, jak „Dobble” czy „Wsiąść do pociągu”, cały czas jest wysoka i dla tych pozycji zawsze musi się znaleźć miejsce na półce.

Na planszówki dla jakich grup wiekowych jest obecnie największe zapotrzebowanie?

– Koncentrujemy się na tytułach rodzinnych. Klienci, którzy odwiedzają nasz sklep, poszukują głównie gier dla dzieci, licząc przy tym na naszą pomoc w wyborze, oraz gier dla dorosłych – imprezowych lub bardziej złożonych, dla zaawansowanych graczy.

Wśród najciekawszych premier planszowych tego roku były…

– Do tej pory chyba „Azul” od wydawnictwa Lacerta, „Ubongo 3D” od Egmontu oraz „Decrypto” od Portal Games.

Jakie mechaniki są najchętniej wybierane dla młodszych, a jakie dla starszych dzieci?

 

– Z myślą o młodszych graczach wybierane są zwykle gry z dużym elementem losowości lub zręcznościowe, np. „Kot Stefan”, „Dobble”, „Suspend”, „Mistakos”. W przypadku starszych dzieci przodują tytuły rodzinne z przeróżnymi mechanikami.

Dla jakiej grupy wiekowej sprzedaje się najwięcej gier?

– Jak ciepłe bułeczki sprzedają się rodzinne gry z kategorii wiekowej 10+, które są na tyle rozbudowane, że zapewniają również emocjonującą rozgrywkę w gronie dorosłych.

Jaki klient wybiera zakupy w sklepie stacjonarnym, a jaki w internetowym?

– Sklep stacjonarny wybierają osoby, które cenią kontakt ze sprzedawcą i lubią przed zakupem dotknąć towar. Często też niezdecydowani na zakup konkretnej pozycji, oczekujący porady. W sklepie internetowym zakupów dokonują ci, którzy dobrze wiedzą, co ich interesuje, i zwykle poszukują najtańszej oferty.

Czy odnotowują Państwo różnice w koszyku zakupowym pomiędzy sklepem tradycyjnym i internetowym?

– W sklepie tradycyjnym łatwiej jest „dosprzedać” klientowi przy okazji wizyty inne tytuły. Ze względu na niskie koszty przesyłki i niski próg darmowej dostawy klienci internetowi nie mają motywacji do dokładania do koszyka innych gier niż te, których poszukiwali. Klient stacjonarny jest pod tym względem dużo bardziej plastyczny, dobry sprzedawca potrafi zachęcić go do zakupu kilku tytułów.

Jakie kwoty klienci przeznaczają najczęściej na zakup gier?

– Średnia wartość koszyka z grami wynosi 100-150 zł.

Serdecznie dziękuję za rozmowę.

Topowi wydawcy w sklepie 3xk

  1. Rebel
  2. Trefl
  3. Egmont
  4. Ravensburger
  5. TM Toys

9 najpopularniejszych tytułów dla młodszych graczy

  1. „Dobble”
  2. „Dobble Zwierzaki”
  3. „Story Cubes”
  4. „Domek”
  5. Wsiąść do pociągu: Pierwsza podróż
  6. „Brainbox”
  7. „Cortex dla dzieci”
  8. „Superfarmer”
  9. „La Cucaracha”

10 najpopularniejszych tytułów dla starszych graczy

  1. „Rummikub”
  2. „Wsiąść do pociągu: Europa”
  3. „Terraformacja Marsa”
  4. „Monopoly PZPN”
  5. „Ubongo”
  6. „Dixit”
  7. „Azul”
  8. „Tajniacy”
  9. „Mafia”
  10. „Monopoly Deal”