Tendencje na polskim rynku zabawek w 2019 roku

Firma RMD Research monitoruje go od kilku lat, koncentrując się na sprzedaży w sieciach wielkopowierzchniowych, specjalistycznych sklepach z zabawkami oraz w kanale e-commerce. Uzyskane wyniki pozwalają stwierdzić, że w tym ujęciu rynek zabawek wzrósł wartościowo w roku 2019 w porównaniu z 2018 o około 5%. Wzrost w kanale sprzedaży tradycyjnej wyniósł ponad 2%, zaś w segmencie e-commerce – ponad 8%. 

W 2019 r. średnia cena dla całego rynku zabawek w Polsce wyniosła 31,32 zł (ceny sprzedaży brutto na kasie, z uwzględnieniem promocji). Specjaliści z RMD Research odnotowali istotne różnice w średnich cenach pomiędzy tymi dwoma kanałami sprzedaży. Zauważyli również przesunięcie części sprzedaży do niższych segmentów cenowych. W efekcie, mimo że liczba sprzedanych zabawek wzrasta, ze względu na przesunięcia cenowe wartość rynku nie jest odpowiednio wyższa. 

Na wykresie pokazującym zmiany wartości poszczególnych segmentów cenowych zabawek można zaobserwować wzrost dla produktów o niższych cenach oraz spadek dla tych powyżej 100 zł za sztukę. 

Należy jednocześnie podkreślić, że zabawki to szeroka „superkategoria”. Jej sprzedaż rozkłada się różnie dla poszczególnych segmentów. Największym z nich jest segment zabawek przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji (w tym outdoorowych). Stanowią one około 17% sprzedaży wartościowej, przy czym segment ten jest nieco poniżej średniej wszystkich kategorii zabawek, wykazując dodatkowo wyraźną sezonowość sprzedaży. Drugi w kolejności jest segment klocków – jego udział w rynku wynosi wartościowo 15%, ze spadkiem 2% (2019 vs. 2018). Ponadto RMD Research w swoich badaniach rozróżnia takie segmenty zabawek, jak: zabawki dla dzieci 0-5 lat, lalki, pojazdy, zabawki kreatywne, gry, figurki, pluszaki, puzzle, zabawki elektroniczne, inne (niesklasyfikowane wcześniej w żadnym z powyższych segmentów). Najszybciej rozwijającymi się kategoriami są figurki, lalki i puzzle. 

Liderem rynku pozostaje firma LEGO Group, która uzyskała wartościowy udział sprzedaży na poziomie 11%, największy spośród wszystkich producentów. Na kolejnym miejscu są marki własne oraz Mattel – wicelider rynku, z udziałem wynoszącym 7%. Podium markowych producentów zamyka firma Hasbro z udziałem na poziomie ???.

Zabawki licencyjne stanowią około 11% wartości rynku. Licencje pozostają zatem istotnym czynnikiem sprzedaży. Największy wzrost na rynku uzyskały takie licencje, jak: Disney Frozen, Fortnite, Toy Story. Największy udział w licencjach mają zaś obecnie Paw Patrol, Disney Frozen, Star Wars, Minecraft oraz Cars. 

W ciągu ostatniego roku najlepiej sprzedającą się zabawką była laleczka L.O.L. Surprise Hairgoals, na drugim miejscu znalazł się samochodzik Hot Wheels, a na trzecim – L.O.L. Surprise Innovation Under Wraps. Pierwszy produkt LEGO – klocki LEGO City Transporter kombajnu – sklasyfikowany został dopiero na czwartej pozycji. 

Paweł Szmidt, business development manager w firmie RMD Research 

O firmie RMD Research

RMD Research w swoich badaniach gromadzi dane sprzedażowe produktów na poziomie kodu kreskowego EAN. Poszczególnym produktom w procesie kodowania nadawane są atrybuty, takie jak producent, marka, ewentualnie licencja, a także wiek dziecka, któremu dedykowana jest zabawka, oraz materiał, z jakiego została wykonana. Pozwala to sporządzać pogłębione analizy w ramach grup produktów w poszczególnych segmentach rynku. 

Dodatkowo firma dysponuje analizami opartymi na modelach statystycznych Forecast Market Analyses (FMA). Dzięki nim ma możliwość np. wyliczania elastyczności cenowej poszczególnych SKU, jak również prognozowania sprzedaży zabawek. Analizy takie prowadzone są na podstawie dostępnych własnych danych sprzedażowych, jak również w oparciu o dodatkowe informacje (w tym wewnętrzne dane zamawiającego). 

Szczegółowe informacje na temat firmy: rmdr.pl.

Zdjęcie: Spielwarenmesse