RMD Research: rynek zabawek w Polsce

Rodzimy rynek zabawek rozwija się wartościowo w tempie +12,7% (w ujęciu od stycznia do końca lipca br. i w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021). Kategoria z pewnymi wahaniami rośnie zarówno co do wartości sprzedaży, jak i liczby sprzedanych sztuk (+2%). Od początku roku ceny wzrosły o około +11%, co obecnie jest wartością poniżej oficjalnego wskaźnika rocznej inflacji. Może to oznaczać, że zabawki w obliczu niepewnej sytuacji na rynku tracą swój priorytet w zakupach.

Po dwóch latach z pełzającym lockdownem sklepy tradycyjne starają się odrobić zaległości. We wcześniejszych artykułach wskazywałem, iż w marcu 2020 r. nastąpił przyspieszony kurs zakupów przez Internet. W efekcie zaobserwowaliśmy wzrost znaczenia tego kanału sprzedaży. Wprawdzie w 2022 r. jego dynamika zmniejszyła się, niemniej jednak stale obserwujemy, że znacząca część konsumentów nadal robi zakupy w sieci. Jednocześnie sklepy tradycyjne również odnotowują wzrost obrotów.

W ujęciu year-to-date 2022 vs. 2021 najwięcej zyskują wartościowo klocki, co daje im względny wzrost +15%. Kolejne kategorie to pojazdy +26% oraz art & craft +31% – na ten wzrost głównie składają się segmenty zestawy kreatywne oraz zestawy wielokrotnego użytku. Jednocześnie obserwujemy niewielki spadek dla kategorii sport i rekreacja -2,7%. Okazuje się, że w tym ujęciu oprócz segmentu sporty zimowe (brak intensywnych opadów śniegu) do spadków kategorii przyczyniła się niska sprzedaż basenów w czerwcu i lipcu, mimo sprzyjającej pogody. Należy jednak dodać, że mowa tu o dmuchanych basenikach dla dzieci.

Liderem na rynku (w tym samym ujęciu) jest LEGO ze wzrostem nieco powyżej wyników dla całego rynku (+15%). Drugą pozycję na podium zajmuje MATTEL (+12%), a kolejne PRIVATE LABEL (+7%), MGAE (+22%), HASBRO (+13%) oraz TREFL (+3%).

 

Spośród marek tych producentów największe wzrosty odnotowały: LEGO Technic, LEGO Creator, LEGO Minecraft, Hot Wheels, Barbie, Mega Bloks, Rainbow High, Little Tikes, Mermaze (nowości), Shadow High (nowości), Hasbro (licencje), Play-Doh, Nerf oraz Rodzina Treflików.

Skoro o licencjach mowa, to warto wspomnieć, że w naszym badaniu obserwujemy wzrost znaczenia produktów licencyjnych. Od początku roku wszystkie licencje miały 16% udziału w zabawkach i wzrosły w tym roku niemal o 30%. Wśród największych licencji są obecnie Minecraft, który odnotował wzrost w ujęciu year-to-date +46%, Harry Potter (+35%) oraz Star Wars (+40%).

RMD Research już od ośmiu lat prowadzi badania polskiego rynku zabawek. W tym czasie firma zyskała ogromne doświadczenie w badaniu kategorii. Zbudowana przez nią baza zabawek zawierająca ponad 200 tys. kodów opisanych za pomocą odpowiednich atrybutów pozwala identyfikować sprzedawane produkty. Informacje dotyczące ich sprzedaży firma pozyskuje z różnych źródeł. Sporządza je dla bieżących danych oraz tych z ostatnich kilku lat, a następnie łączy w uniwersalnym raporcie. Na bieżąco uzupełnia też słownik o nowe produkty, nadając im takie atrybuty, jak: producent, kategoria, segment, marka, licencja, dedykowany wiek itd. Taki opis pozwala dokonywać analiz krzyżowych cechujących się dużą różnorodnością i szczegółowością.