Rynek zabawek w Polsce na fali wznoszącej

Wartość badanego przez NPD rynku zabawek w Polsce wynosi ok. 1 mld zł. W ubiegłym roku wzrósł on o ponad 11 proc. To jeden z największych wzrostów w Europie i na świecie.

Dynamika na takim poziomie utrzymuje się już drugi rok. Jeżeli spojrzymy na liczbę sprzedawanych zabawek, to w ciągu ostatnich lat nie wzrosła ona istotnie lub nawet zmalała, co oznacza, że wartość sprzedaży zwiększa się poprzez wzrost ceny kupowanych zabawek. Kupujemy coraz droższe produkty, głównie z oferty największych graczy na rynku. Wpływ na to mógł mieć dobry wynik Furby Boom, który w całym 2015 r. zanotował dobrą sprzedaż, plasując się jednocześnie na pierwszym miejscu w rankingu zabawek (biorąc pod uwagę wszystkie warianty zabawki). Drugie miejsce zajęły samochodziki Hot Wheels w skali 1:64, natomiast kolejny hit to Lego City Transporter Motocykli.

Najlepsze firmy pod względem sprzedaży w panelu NPD to: Lego Group, Mattel, Hasbro. Tuż za pierwszą trójką uplasował się Trefl, a na kolejnej pozycji TM Toys. Łącznie do tych przedsiębiorstw należy ok. 50 proc. badanego rynku.

Należy pamiętać, że NPD monitoruje głównie rynek nowoczesny, tj. sieci Empik, Carrefour, Makro, Smyk, Tesco, Toys ”R” Us. Nie obejmują one innych sieci wielkopowierzchniowych, hurtowni oraz całego handlu e-commerce, który prawdopodobnie cechuje się jeszcze większą dynamiką wzrostu niż tradycyjny.

W przypadku zabawek ogromne znaczenie ma sezonowość sprzedaży – ok. 50 proc. obrotów w tej kategorii realizowane jest w ostatnim kwartale roku. Poza tym dobrymi okresami w roku na zwiększenie zysków są dla handlowców święta wielkanocne, które coraz bardziej zyskują na znaczeniu, oraz Dzień Dziecka.

Nic nie wskazuje na zmniejszenie rozwoju tego rynku w najbliższej przyszłości. W 2016 r. możemy oczekiwać podobnego wzrostu.

Paweł Szmidt, account manager Poland NPD Group