Rok ustawy o prawach konsumenta

Czy Internetowi sprzedawcy stosują się do przepisów ustawy o prawach konsumenta? W 2016 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie sprawdzał, jak przestrzegane są prawa klientów

25 grudnia mija rok od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. Zmieniły się zasady zakupów przez Internet, od akwizytora, a także składania reklamacji. Stale monitorujemy płynące od konsumentów sygnały dotyczące naruszania ich praw. W 2016 r. Urząd planuje przeprowadzić kompleksowe kontrole, które wykażą jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych przepisów. Dwie pierwsze decyzje dotyczące naruszania ustawy o prawach konsumenta zostały niedawno wydane. Dotyczą one przedsiębiorców: xstritfashion.pl oraz Arkon-Trading sprzedającego pod nazwą galeria-zakupow.

Obaj przedsiębiorcy naruszyli obowiązki informacyjne wynikające z ustawy o prawach konsumenta. Przykładowo nie informowali o procedurze rozpatrywania reklamacji, czy wzorze formularza odstąpienia od umowy.

Ponadto, Xstritfashion nie przyznawał konsumentom prawa zwrotu towaru przecenionego, a na pozostałe – określał termin 10-dniowy, zamiast 14-dniowego, który wynika z ustawy o prawach konsumenta. Ponadto, zastrzegał, że koszt przesyłki nie podlega zwrotowi. Przypominamy, że przepisy nie uzależniają możliwości odstąpienia od umowy kupna-sprzedaży od tego, czy rzecz była przeceniona czy też sprzedawana w regularnej cenie. W przypadku odstąpienia od zawartej umowy, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.

Arkon-Trading zastrzegał również, że konsument odstępując od umowy wraz z towarem musi nadać oświadczenie o tym, że rezygnuje z zakupów. Zgodnie z prawem, nie jest konieczne wysłanie oświadczenia wraz z produktem. Można to zrobić niezależnie.

Arkon-Trading oraz Xstritfashion zaprzestali stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień i zobowiązali się do zmiany pozostałych. Wszystkim przedsiębiorcom przypominamy, że w 2016 roku Prezes UOKiK rozpoczyna kompleksowe kontrole, które wykażą, jak przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów ustawy o prawach konsumenta.

Więcej informacji o prawach konsumentów i obowiązkach przedsiębiorców można znaleźć na stronie www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl oraz w bezpłatnych publikacjach wydanych przez Urząd.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów