Co najbardziej irytuje Polaków w ustawie o zakazie handlu w niedzielę

Blisko 3/4 spośród respondentów dostrzega wady wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Tak wynika z najnowszego badania „Zakaz handlu w niedziele w kontekście zwyczajów i opinii konsumentów” zrealizowanego dla ITBC Communication i Polskiej Rady Centrów Handlowych przez SW Research.

Polaków najbardziej irytuje sam fakt, odgórnej ingerencji w ich wolny wybór (35% badanych) oraz bardzo duży ruch i kolejki w obiektach handlowych w piątki oraz soboty bezpośrednio poprzedzające niehandlową niedzielę (35%). Wpływa to niekorzystnie na sposób postrzegania tych zmian legislacyjnych przez Polaków. Bowiem większa ilość odwiedzających sklepy to dłuższe kolejki i czas oczekiwania przy kasie, co niewątpliwie wywołuje frustrację wśród klientów.

Polacy podzieleni w sprawie centrów handlowych

Wyłączenie centrów handlowo-usługowych z ustawy o zakazie handlu w niedzielę podzieliło badanych, przy czym większa część respondentów (54%) zgadza się z postulatem wyłączenia obiektów handlowych na terenie „galerii” z rygoru ograniczającego handel w niedziele, który cieszył się szczególnym poparciem wśród mieszkańców miast liczących 200-500 tys. mieszkańców (70%). Co ciekawe, owy entuzjazm nie występuję wśród mieszkańców miejscowości nieznacznie mniejszych: 100-200 tys. (59%) oraz większych, liczących ponad 500 tys. mieszkańców (54%).

Miało być więcej czasu dla rodziny

Po wprowadzeniu 1 marca br., częściowego zakazu handlu w niedziele, dyskurs wyjaśniający potrzebę wprowadzenia ustawy opierał się na sformułowaniach wskazujących, że zmiana prawa pozwoli Polkom i Polakom na spędzenie większej ilości czasu razem z bliskimi. Jak się okazało, dla większości respondentów, wprowadzenie ustawy ograniczającej handel w niedzielę, nie wpłynęło na ilość czasu spędzanego z rodziną (68% wskazań).

Mimo wszystko, przeszło 27% badanych po wprowadzeniu ustawy deklaruje większą ilość czasu jaki spędzają wspólnie z rodziną, przy czym 15% uważa, że tego czasu mają dużo więcej.

 

*Metodologia

Celem projektu była realizacja pogłębionych analiz zachowań i preferencji zakupowych Polaków po wprowadzeniu ustawy ograniczającej handel w niedziele. Badanie zostało zrealizowane przez SW RESEARCH dla ITBC Communication i Polskiej Rady Centrów Handlowych. Badanie zostało zrealizowane w dniach 23.04-29.04.2018. Agencja SW RESEARCH pozyskała wywiady metodą CAWI (on-line) z wykorzystaniem panelu internetowego SW Panel. W badaniu dobrano próbę pełnoletnich mieszkańców Polski z uwzględnieniem postulatu reprezentatywności dla płci, przedziałów wiekowych oraz klasy wielkości zamieszkiwanej miejscowości. W ramach badania zgromadzono 1001 unikalnych wywiadów.

***

O ITBC COMMUNICATION

ITBC Communication jest agencją komunikacji marketingowej, działającą na rynku od 1999 roku. Posiada bogate doświadczenie w zakresie public relations, komunikacji korporacyjnej, relacji inwestorskich, organizacji eventów oraz działań digital.

ITBC Communication to zespół konsultantów z wyjątkowym doświadczeniem, skupionych pod czterema specjalistycznymi brandami: ITBC Public Relations, ITBC Corporate, ITBC Digital oraz ITBC Events.

ITBC Communication skupia się na gruntownym poznaniu potrzeb swoich klientów i ich środowiska biznesowego, dzięki czemu jest ceniona za rzetelność oraz indywidualną
i elastyczną strategię komunikacji. Model współpracy oparty jest zawsze na partnerskich relacjach z klientem.