Przedstawiciele PSBZiADz walczą w PE o równe prawa dla polskich przedsiębiorców!
PATRON MEDIALNY STOWARZYSZENIA: RYNEK ZABAWEK.
14-15 października br. przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Branży Zabawek i Artykułów Dziecięcych uczestniczyli w spotkaniach z posłami do PE w Brukseli w celu przekazania najważniejszych postulatów branży zabawek i artykułów dziecięcych.
Spotkania odbyły się w Parlamencie Europejskim oraz w Stałym Przedstawicielstwie RP przy UE. Stowarzyszenie reprezentowali: Monika Chmielińska, prezes zarządu
Stowarzyszenia, Ilona Skibińska-Mamzer (prawnik Wader-Woźniak), Dagmara
Szyndler (specjalista ds. importu Trifox), Jakub Bochenek (właściciel firmy
Tuban). Podczas spotkań przedstawiciele PSBZiADz przekazali postulaty polskich przedsiębiorców do: poseł do PE – Kamili Gasiuk-Pihowicz, p oseł do PE – Anny Zalewskiej,
Filipa Świderskiego (wiodący doradca Grupy EKR w Komisji Rynkp
Wewnętrznego), Justyny Bielejec oraz Magdaleny Rygalskiej (doradcy Parlamentarni
posła do PE, Andrzeja Buły), Agnieszki Przyborowicz (doradca parlamentarny poseł do PE, Elżbiety Łukaciejewskiej) oraz Aleksandry Kozłowskiej i Agaty Łukasiewicz, reprezentantom Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE.
Podczas spotkań omówiono oraz przekazano:
– list otwarty nr 1, dotyczący projektu nowego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa zabawek oraz list otwarty nr 2, dotyczący sprzedaży zabawek za pośrednictwem azjatyckich platform internetowych.
Postulaty naszej branży zostały omówione i przekazane na piśmie według poniższego planu:
I. Projekt Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa zabawek, Toy Safety
Regulation (TSR).
1. Nierealne terminy wprowadzenia Rozporządzenia (art. 53), konieczność
usunięcia z rynku produktów bezpiecznych, wprowadzonych na podstawie
Dyrektywy (art. 54).
2. Zaostrzenie przepisów chemicznych – wyjaśnienia zostały omówione i
złożone w dodatkowym dokumencie.
3. Cyfrowy Paszport Produktu – wymagany odpowiedni czas na
wprowadzenie, ułatwienia i wyjaśnienia dla MŚP, usunięcie obowiązku
przechowywania kopii paszportu u zewnętrznego dostawcy usług.
4. Nowe wymagania: badanie dźwięku, bezpieczeństwo psychiczne i
rozwojowe.
5. Uregulowanie obowiązków sprzedaży online, w tym zrównanie obowiązków
sprzedawców na azjatyckich platformach z obowiązkami firm unijnych
(producenci/importerzy).
6. Dramatyczne skutki wprowadzenia nowego Rozporządzenia – likwidacja
firm i miejsc pracy.
7. Brak działania celowanego prawdziwy problem, czyli mimo
rygorystycznych przepisów nadal odnotowywana jest obecność zabawek
niebezpiecznych w UE – brak rozwiązania problemu ich napływu (azjatyckie
centra handlowe i platformy sprzedażowe, nielegalny przesyłek towarów). Dbając o bezpieczeństwo dzieci powinniśmy zastanowić się nad rozwiązaniami,
które są realne, wykonalne i nie faworyzują nieuczciwych firm.
II. Zagrożenia związane ze sprzedażą online azjatyckich platform sprzedażowych.
2.1 Brak kontroli nad produktami w przesyłkach konsumenckich, brak
zakupów kontrolnych przez UOKiK.
2.2 Wymagana kontrola produktów oferowanych na rynku unijnym,
niezależnie od kanałów dystrybucji.
2.3 Dysproporcja w kontroli: unijny producent/importer musi spełniać
wszystkie nałożone dyrektywą obowiązki związane z dokumentacją
techniczną, badaniami na zgodność z normami unijnymi, sporządzeniem
deklaracji zgodności.
2.4 Dysproporcja w karaniu: azjatyckie platformy sprzedażowe mają
tylko usuwane oferty, a unijny producent/importer musi:
– wycofać towar,
– umieścić ogłoszenia w prasie i na swoich stronach internetowych,
– pokryć koszty badań, utylizacji.
Przedstawiciele branży proponują, aby platformy spoza UE miały tożsame obowiązki i kary, co unijni producenci/importerzy, np. konieczność umieszczania w widocznym
miejscu na np. na głównej stronie platformy ogłoszeń o wycofanych ze
sprzedaży produktach oraz konieczność informowania konsumentów, którzy
zakupili niebezpieczne produkty (platformy mają takie dane) o zaistniałym
zagrożeniu.