Kampania #TataTeżCzyta z rekordowym zasięgiem i rosnącą rozpoznawalnością
Kampania #TataTeżCzyta, której celem już od 2023 roku jest zaproszenie do czytania przede wszystkim mężczyzn – ojców, dziadków, braci, udowodniła swoją skuteczność. Badania przeprowadzone pro bono przez Research Collective pokazują, że 20% rodziców zaczęło czytać dzieciom właśnie pod wpływem akcji, a niemal 60% uczestników deklaruje, że kampania zachęciła ich do sięgania po książki częściej.
PATRONEM MEDIALNYM KAMPANII JEST RYNEK ZABAWEK.
Kampania stworzona przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak, koncentruje działania mediowe, wydarzenia i akcje edukacyjne, przede wszystkim wiosną – w maju i czerwcu. To wtedy emitowane są spoty w telewizji i radiu, odbywają się premiery wydarzeń czytelniczych i szeroko dystrybuowane są materiały edukacyjne.
Siłą kampanii #TataTeżCzyta, co potwierdza także jej wpływ, jest jednak coraz bardziej widoczna obecność narracji przez cały rok. To otwarta inicjatywa, która nie ustaje wraz z zakończeniem oficjalnych działań. Oddolne aktywności podejmowane są przez cały rok – w bibliotekach, szkołach, przedszkolach, klubach ojcowskich i lokalnych instytucjach kultury. Dzięki temu akcja staje się ruchem społecznym, a nie tylko jednorazową kampanią.
„Zależało nam, by kampania nie była jednorazowym fajerwerkiem, ale impulsem do trwałej zmiany. Dziś możemy powiedzieć, że #TataTeżCzyta na naszych oczach staje się tematem widocznym, obecnym i prawdziwym katalizatorem zmiany, to niesamowite.” – mówi Agnieszka Nyc, koordynatorka kampanii.
#TataTeżCzytaNaWakacjach – odpowiedź na „summer slide”
Nowością w tegorocznej edycji było hasło #TataTeżCzytaNaWakacjach. Organizatorzy podkreślają, że lato to naturalny czas, który sprzyja wspólnemu czytaniu – rodziny spędzają razem więcej czasu, a książki mogą towarzyszyć w podróży, na plaży czy podczas odpoczynku w domu.
Co ważne, wakacyjne czytanie ma też aspekt edukacyjny. Pedagodzy i psychologowie alarmują, że w okresie letnim dzieci, które całkowicie odkładają książki, narażone są na tzw. „summer slide” – czyli cofnięcie się w zdobytych umiejętnościach językowych i czytelniczych. Badania pokazują, że nawet kilkutygodniowa przerwa w praktykowaniu czytania może spowodować spadek sprawności w czytaniu i trudności z powrotem do nauki we wrześniu. Dlatego wspólne, rodzinne czytanie w wakacje ma ogromne znaczenie dla utrzymania
i rozwijania kompetencji dzieci, a także łatwiejszego powrotu do szkoły.
Rekordowy zasięg i realny wpływ
Edycja 2025 kampanii #TataTeżCzyta to:
- ponad 150 milionów kontaktów z reklamą,
- 1100 emisji spotów w telewizji, setki audycji radiowych i obecność w kinach,
- ponad 100 partnerów – wydawców, dystrybutorów, miast, organizacji pozarządowych i firm, w tym Lajkonik, Orlen i Biedronka, która promowała akcję w 3600 sklepach
w całej Polsce, gdzie pojawiły się standy z książkami, przygotowane przez firmę Platon, jednego z dystrybutorów, - dystrybucja 75 tys. drukowanych poradników o tym dlaczego, jak i co czytać
z dzieckiem: „Supermoc Książek #TataTeżCzyta” (pobieranej także online) oraz dziesiątek tysięcy plakatów, zakładek i notesów, - kolekcja ubrań i gadżetów towarzysząca kampanii, od Nadwyraz.com.
Zmiana, którą widać w liczbach – i w domach
Oprócz wspomnianej zmiany postaw czytelniczych wśród rodziców, wzrosła także rozpoznawalność kampanii. Dziś to już 14% w skali całego kraju. – „Uważamy, że po 3 latach działań to doskonały wynik i będziemy chcieli, żeby z każdym rokiem się zwiększał. Wszyscy partnerzy instytucjonalni, ale też ambasadorowie, którzy włączają się
w kampanię, dają wyraz ogromnej społecznej odpowiedzialności, są wzorem dla nas wszystkich. Nieczytanie to dziś potężny problem cywilizacyjny, dziękujemy wszystkim, którzy razem z nami starają się zapraszać do czytania jako narzędzia budowania rozwoju, demokracji i włączenia społecznego.” – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania.
„Wspierając projekty FPC, w tym także kampanię #TataTeżCzyta, jako „czytająca firma”, Lajkonik chce być częścią prawdziwej zmiany społecznej, wierząc w ogromne korzyści, jakie daje czytanie. Dbamy o szerzenie wartości regularnego czytania i wspieranie dobrych nawyków wśród pracowników, ale też naszych konsumentów.” – zaznacza Monika Pawłowska, Brand Manager w Lorenz P. S.A.
Organizatorzy podkreślają znaczenie współpracy przy osiąganiu tego celu. Wyniki mediowe
– milionowe zasięgi w Internecie, telewizji i radiu, ale także w reklamie outdoorowej możliwe są tylko dzięki wsparciu pro bono zaangażowanych partnerów.
„Już drugi rok z rzędu bierzemy udział w kampanii #TataTeżCzyta, mierząc jej skuteczność. Cieszymy się ze świetnego wyniku osiągniętego w tak krótkim czasie. Ten rok potwierdził, że to inicjatywa społeczna, która wpływa nie tylko na zmianę przekonań, ale i konkretnych zachowań, o co zawsze najtrudniej. Widzimy, że kampania oparta na dobrej obserwacji, czyli wnikliwym insight’cie, jest skuteczna.” – podkreślił Paweł Ciacek, Partner Zarządzający Research Collective.
Badania i doświadczenia kampanii potwierdzają jedno: dzieci są znacznie bardziej skłonne do czytania, jeśli widzą dorosłych – w tym ojców czy dziadków – z książką w ręku.
W realny wpływ inicjatywy na kształtowanie postaw i wartości wierzy firma ORLEN, jeden
z partnerów kampanii. „Dla naszej marki w tym projekcie niezwykle istotny był aspekt budowania więzi społecznych. Znaczenie relacji międzyludzkich, ale też wspieranie rozwoju jednostek jest dla nas ogromnie ważne. Naturalnie więc zaprosiliśmy do udziału członków ORLEN Team, którzy dzielą wartości kampanii.” – mówi Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN.
„Chciałbym być wzorem dla moich dzieci. Nie tylko ze względu na to, co robię, jakie sportowe sukcesy osiągam. Przede wszystkim chcę być dla nich dobrym ojcem, który nie tylko robi fajne rzeczy, ale też jest z nimi blisko. Czytam im, bo ten wspólny czas to najlepsze, co mogę dać im i sobie.” – dodaje Bartosz Zmarzlik, sportowiec, ambasador kampanii.
„Chcieliśmy przełamać stereotyp, że książki to domena mam i nauczycielek. Jeśli chcemy, żeby dzieci traktowały książkę, jako coś naturalnego i atrakcyjnego, ważne, żeby widziały z nią
i mamę, i tatę. Bardzo potrzebne są zarówno kobiece, jak i męskie wzorce czytelnicze wśród dorosłych.” – podkreśla Monika Wróbel-Lutz z wydawnictwa Tatarak.
Dlaczego to takie ważne?
„Czytałem dziecku, nauczyłem je czytać.” – mówi Wojciech Mann, ambasador #TataTeżCzyta w tegorocznym spocie kampanii. To hasło, które podkreśla, że czytanie dzieciom wychowuje, zbliża i procentuje na przyszłość.
Organizatorzy przypominają, że wspólny czas z książką to nie tylko wspieranie rozwoju językowego dzieci i ich kreatywności. To także budowanie więzi, wspólnego rytuału
i emocjonalnego fundamentu, który zostaje na całe życie.
Edukacja i zaangażowanie społeczności
W sumie tegoroczne działania kampanii objęły 400 miejscowości – od największych miast po małe miasteczka i wsie. W bibliotekach, domach kultury, szkołach i przedszkolach w całej Polsce wciąż jeszcze odbywają się spotkania, w których ojcowie, dziadkowie czy starsi bracia siadają z dziećmi do wspólnej lektury. Dotychczas zorganizowano ponad 2000 takich wydarzeń.
Zaangażowanie bibliotek, przedszkoli, samorządów, klubów rodziców, a także przedstawicieli lokalnego biznesu wpływa nie tylko na dużą widoczność kampanii w wielu regionach, ale buduje prawdziwą zmianę w myśleniu o czytaniu, jako ważnej aktywności, dobrej dla rozwoju dzieci i wzmacniania relacji w rodzinach.
Kampania zaangażowała ojców, dziadków, starszych braci,
a także sportowców, żołnierzy, policjantów i przedstawicieli różnych zawodów, którzy czytali dzieciom, dając przykład, że literatura może być obecna w codziennym życiu każdego.
„Staramy się włączać kampanię #TataTeżCzyta w wiele lokalnych inicjatyw. Zachęcamy do tego wszystkich. Takie działania mogą towarzyszyć wydarzeniom bezpośrednio związany z czytaniem, ale także wszędzie tam, gdzie książki stają się ciekawym, czasem zaskakującym zaproszeniem do wspólnego spędzania czasu, często w nieodkrytej wcześniej formie.” – mówi Adrianna Walendziak, Wojewódzka Biblioteka Publiczna w Olsztynie.
Znaczenie działań w lokalnych społecznościach potwierdza Tomasz Iwasiów z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zabrzu: „Włączanie kampanii czytelniczej w strategię rozwoju społeczności jest ogromnie ważne. Warto dawać przykład, włączać się samemu w promocję czytania, pokazywać wartościowe inicjatywy. A taką niewątpliwie jest kampania #TataTeżCzyta – my także kierujemy to hasło do mężczyzn, lokalnie.”
Plany na przyszłość – jeszcze więcej książek, jeszcze więcej ojców
Organizatorzy już zapowiadają edycję #TataTeżCzyta 2026, której start zaplanowano na maj przyszłego roku. W planach są nowe materiały, dalsze rozszerzanie współpracy z partnerami i księgarniami stacjonarnymi oraz intensywna kampania mediowa. Jednocześnie zachęcają do regularnego czytania sobie i dzieciom. Warto skorzystać z materiałów, które stale dostępne są na stronie www.tatateczyta.pl.
#TataTeżCzyta to ogólnopolska kampania społeczna zachęcająca ojców i mężczyzn do wspólnego czytania z dziećmi. Jej celem jest budowanie kultury czytelniczej, przeciwdziałanie spadkowi zainteresowania książką wśród dzieci, budowanie dobrych nawyków i czytelniczych wzorców wśród mężczyzn.
[i] Badanie Research Collective, wrzesień 2025