Grupa LEGO świętuje Światowy Dzień Zabawy

Z okazji Światowego Dnia Zabawy Grupa LEGO wprowadza świat w tryb zabawy, inspirując dzieci do odzyskania ich prawa do zabawy, przekształcenia swoich miast i przebudowania świata z wykorzystaniem własnej kreatywności.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Zabawy ustanowionego przez ONZ – który przypomina, że zabawa jest podstawowym prawem każdego dziecka, niezbędnym do jego rozwoju i szczęścia – Grupa LEGO ożywia pomysły dzieci na urozmaicenie przestrzeni miejskich, ukazując, jak moc zabawy potrafi zmieniać świat.

Miasta nie dostrzegają dzieci

Prawie jedna trzecia dzieci na świecie mieszka obecnie na terenach miejskich, a prognozy wskazują, że do 2050 r. odsetek ten wzrośnie do 70%. Nowe badanie zlecone przez Grupę LEGO ujawnia jednak, że choć dzieci chcą mieć swój udział w rozwoju i tworzeniu miast, to często czują się pomijane, niewidziane i ignorowane.

Badanie, w którym wzięło udział 10 000 rodziców i 10 000 dzieci w wieku 6–16 lat z Wielkiej Brytanii, USA, Francji, Niemiec, Australii, Czech, Chin, Japonii, Meksyku i Polski, wykazało, że:

  • 33% dzieci uważa, że dorośli projektujący przestrzeń miejską nie biorą pod uwagę ich potrzeb ani preferencji.
  • 36% dzieci twierdzi, że ulice w ich miastach są projektowane z myślą tylko o samochodach, a nie o ludziach, co ogranicza dostęp do bezpiecznych i przyjaznych przestrzeni do zabawy.
  • Prawie dwie trzecie (64%) dzieci mieszkających w miastach uważa, że w ich miejscowości brakuje wesołych i angażujących miejsc do zabawy, a 44% pragnie większej liczby przestrzeni, w których mogliby bawić się z przyjaciółmi.

Rodzice i opiekunowie podzielają te obawy:

  • 84% uważa, że ich miasto nie stawia zabawy jako priorytetu, a 69% twierdzi, że nie zapewnia ono bezpiecznych i dostępnych przestrzeni zabawowych.
  • 18% obawia się, że ich dziecko należy do pokolenia pozbawionego możliwości zabawy na świeżym powietrzu, a 11% uważa, że ich miasto staje się „strefą zakazaną” dla dziecięcej zabawy.
  • 11% rodziców ogranicza inne wydatki, aby móc wysłać dziecko do bezpiecznych miejsc zabaw, co ukazuje brak przystępnych, przyjaznych rodzinie ofert na spędzenie aktywnie czasu.

Zabawa nie powinna ograniczać się tylko do domów i szkół – powinna być obecna również na ulicach, w parkach i przestrzeniach publicznych. Tymczasem nasze badania pokazują, że dzieci często są pomijane w planowaniu przestrzeni miejskich. W Grupie LEGO wierzymy, że naszą rolą jest budowanie mostu między dziecięcą wyobraźnią a rzeczywistością. Wiemy, że świat pełen zabawy przynosi korzyści wszystkim. W tym Światowym Dniu Zabawy oddajemy dzieciom głos, przekształcając ich śmiałe koncepcje w zabawowe doświadczenia, które mogą cieszyć wszystkich – i mamy nadzieję, że zainspirują one trwałe zmiany na pokolenia.” – mówi Julia Goldin, Chief Product and Marketing Officer w Grupie LEGO

Zabawa zmienia miasta i życie

Grupa LEGO podkreśla, że miasta projektowane z myślą o zabawie to nie tylko miejsca radości – to środowiska sprzyjające rozwojowi dzieci i rodzin. Badanie pokazało, że gdy dzieci mają czas i przestrzeń na zabawę, wspiera to ich rozwój, dobre samopoczucie i więzi społeczne:

  • 43% rodziców mieszkających w miastach zauważa, że ich dzieci lepiej śpią po zabawie – to samo potwierdza 63% dzieci.
  • 81% dzieci twierdzi, że zabawa sprawia, że są szczęśliwsze, a 59% uważa, że dzięki niej łatwiej rozmawiają z rodziną i przyjaciółmi.
  • 27% rodziców przyznaje, że regularna zabawa pomaga dzieciom łatwiej się dzielić – co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju emocjonalnego i gotowości szkolnej.

Zabawa nie jest zarezerwowana wyłącznie dla dzieci – przynosi także korzyści całym rodzinom. Działa jako skuteczny reduktor stresu (41%), dodaje energii (38%) i pomaga budować bardziej życzliwe społeczności (30%).

Świętowanie mocy zabawy w Światowy Dzień Zabawy

W ostatnich miesiącach dzieci z całego świata dzieliły się swoimi pomysłami na przekształcanie miast w miejsca przyjazne zabawie w ramach programu społecznego Grupy LEGO „Build the Change”. Projekt ten zaprasza dzieci do mierzenia się z prawdziwymi wyzwaniami przy użyciu klocków LEGO i innych materiałów. W ten sposób powstały pomysły na sekretne strefy zabawy z tyrolkami, zjeżdżalnie między wieżowcami, czy zabawne przystanki autobusowe. Odpowiedzi na wyzwanie „Playful Cities” stworzone wspólnie z ekspertami z firmy Arup pokazują, jak dzieci potrafią uczynić miasta jaśniejszymi, odważniejszymi i znacznie zabawniejszymi.

W Światowy Dzień Zabawy te śmiałe i genialne pomysły zostają ożywione przez międzynarodowy zespół „Playmakers” pod przewodnictwem byłego inżyniera NASA i jednego z najpopularniejszych twórców naukowo-inżynieryjnych na YouTube – Marka Robera.

Do Robera dołącza globalny zespół twórców ze świata muzyki, sztuki, sportu i kultury cyfrowej, posiadający łączną bazę fanów przekraczającą 62 miliony fanów, w tym: Zoe Wees i Younes Zarou (Niemcy), Jamal Fiin, Cedric Mitchell, Brandon McCadney (Mad Keys) i Lourdes Villagómez (USA), Mulyana (Indonezja), Sha’an D’Anthes (Australia) oraz Xie Qiongzhi (Chiny). Do „Twórców Zabawy” dołączą także twórcy z YouTube z całego świata, w tym Ben Azelart, Zhong i Aquarium Info, którzy również wcielą pomysły dzieci w rzeczywistość.

W tym Światowym Dniu Zabawy najodważniejsze pomysły dzieci na pełne zabawy miasta ożywają dzięki interaktywnym instalacjom i unikalnym doświadczeniom na całym świecie, między innymi w:

  • Berlinie: Zwykłe miejskie przestrzenie, jak lokalne Späti, przekształcą się w tętniące życiem strefy wyobraźni inspirowane rytmem i sportem.
  • Bostonie: Rose Kennedy Greenway stanie się żywym placem zabaw z aktywnościami LEGO, pokazującymi, jak kreatywność może ożywić miasto.
  • Szanghaju: Nad brzegiem rzeki dziecięce wizje zamienią się w zabawowe krajobrazy – z fantazyjnymi strukturami i interaktywnymi wyzwaniami.
  • Londynie: Otwarcie Pawilonu Zabawy we współpracy z Serpentine. Dostępny od dziś do sierpnia – to przestrzeń zaprojektowana przez dziecięcą wyobraźnię.

Od Światowego Dnia Zabawy do trwałej zmiany

Grupa LEGO pragnie oddać głos dzieciom i przekształcić ich pomysły w trwały wpływ. Dziecięce wizje zostały zebrane w przewodniku „Jak to zrobić” we współpracy z firmą Arup, który trafi do urbanistów i decydentów na całym świecie – w tym do uczestników wydarzenia wysokiego szczebla w siedzibie ONZ w Nowym Jorku, współorganizowanego przez UNICEF i UNESCO.

W Chinach Grupa LEGO rozpoczyna 2-letnią współpracę z Shanghai United Foundation, aby promować naukę poprzez zabawę wśród dzieci migrantów, poprawiając ich dobrostan emocjonalny i rozwój. Projekt obejmuje renowację pokoi zabaw LEGO, przekazywanie zestawów i organizację zajęć wspierających rozwój emocjonalny, obejmując ponad 15 000 dzieci.

W Niemczech LEGO Germany i Save the Children zrealizują dwuletni program w 10 lokalizacjach Berlina, aby wspierać rozwój umiejętności dzieci przez zabawę i wspomagać rodziców oraz edukatorów w włączaniu zabawy do codzienności dzieci.

W Bostonie Grupa LEGO USA wprowadza inicjatywę „Power of Play Boston” – serię lokalnych partnerstw społecznych, które dają dzieciom w całym mieście możliwości nawiązywania kontaktów, rozwoju i tworzenia nowych możliwości poprzez zabawę. Inicjatywa obejmuje programy edukacji poprzez zabawę w Centralnej Bibliotece Publicznej w Bostonie oraz we wszystkich 25 filiach bibliotecznych, a także bezpłatne letnie programy poza Boston Children’s Museum, praktyczne zajęcia STEAM i godziny dostępności dla osób niepełnosprawnych w Museum of Science oraz kreatywne programy zabaw łączące klocki LEGO z pasjami dzieci – od muzyki, przez sport, po opowiadanie historii.

Wreszcie w Londynie Grupa LEGO będzie nadal rozwijać swój program „Power of Play”, uruchomiony w 2023 r. Inicjatywa, zawiązana przez Grupę LEGO i wspierana przez Fundację LEGO, zrzesza organizacje koncentrujące się na edukacji, prawach i dobrostanie dzieci. Celem jest zwiększenie dostępu do zabawy i zmiana postaw wobec nauki przez zabawę w dzielnicy, poprzez oferowanie różnorodnych możliwości zabawy w domu, szkole i społeczności dla dzieci i rodzin o ograniczonych zasobach. Od momentu uruchomienia program dotarł już do 21 000 dzieci. Na Światowy Dzień Zabaw 2025 dzieci uczestniczące w programie „Power of Play” również skorzystają z doświadczenia w „Play Pavilion” w Galerii Serpentine.

 

Dodatkowe działania z okazji Światowego Dnia Zabawy:

  • Na pierwszym w historii LEGO® Festival tysiące rodzin zawarły „Pakt Zabawy” w 7 parkach LEGOLAND®. LEGO i LEGOLAND we współpracy z Merlin’s Magic Wand przekształcą te pakty w 100 000 godzin bezpłatnych wizyt dla potrzebujących dzieci.
  • Bezpłatny pakiet edukacyjny LEGO Education World Play Day dla nauczycieli z całego świata.
  • Akcje „Build the Change: Playful Cities” w LEGO House, LEGOLAND Discovery Centres i 30 organizacjach partnerskich na całym świecie.

 

O badaniu

To internetowe badanie 20 000 rodziców i dzieci mieszkających w miastach zostało zlecone przez Grupę LEGO i przeprowadzone przez firmę badawczą OnePoll, zgodnie z kodeksem postępowania Market Research Society (MRS).

Badanie objęło opinie rodziców i dzieci z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec, Australii, Czech, Chin, Japonii, Meksyku i Polski, zebrane w 30 miastach.

Dane były zbierane w okresie od 3 do 24 lutego 2025 r. Za nadzór i redakcję badania odpowiadał zespół badawczy OnePoll. OnePoll jest partnerem korporacyjnym MRS, członkiem organizacji ESOMAR oraz Brytyjskiej Rady ds. Sondaży (British Polling Council).

Miasto zabawy według dzieci

Według nowych badań jedna trzecia dzieci (33%) na świecie uważa, że dorośli projektujący przestrzenie miejskie pomijają ich potrzeby. Aby to zmienić, Grupa LEGO prowadzi globalne warsztaty Build the Change, zapraszając dzieci do wyobrażania sobie na nowo swoich miast poprzez zabawę. Świętując pierwszy Światowy Dzień Zabawy (11 czerwca), ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Zabawy, Grupa LEGO połączyła siły ze światowej sławy artystą street artu Joe Hillem, aby ożywić te pomysły i wprowadzić świat w tryb zabawy – tworząc iluzję optyczną mostu unoszącego się nad miastem stworzonym do zabawy.

Obraz przedstawia miasto z:

  • Domami zrobionymi z ciasta
  • Zjeżdżalniami i tyrolkami
  • Miejscami do rysowania, malowania i spotkań
  • Olbrzymimi jaszczurkami jako autobusami
  • Latającymi smokami
  • Neonowymi kolorami miasta i oświetleniem LED
  • Portalami prowadzącymi do różnych wymiarów
  • Miejską fontanną, która zmienia kolor i tryska czekoladą
  • Poduszkowcem do omijania korków
  • Mnóstwem kwiatów
  • Miejskim domem na drzewie

Zabawa to nie tylko domena dzieci – jak korzystają z niej rodzice mieszkający w miastach
Globalne badanie przeprowadzone przez Grupę LEGO pokazuje, że rodzice mieszkający w miastach czerpią istotne korzyści z angażowania się w zabawę:

  • Zmniejszenie stresu i większe poczucie szczęścia:41% badanych czuje się szczęśliwszych i mniej zestresowanych po zabawach i aktywnościach o charakterze rozrywkowym.
  • Większa energia i lepsze samopoczucie:38% respondentów twierdzi, że dobra zabawa dodaje im energii i poprawia ogólny dobrostan.
  • Lepszy relaks:37% uważa, że zabawa pomaga im się odprężyć i oderwać od codziennych zmartwień.
  • Poczucie spełnienia:32% mówi, że zabawa dla samej przyjemności daje im satysfakcję i przypomina, co jest naprawdę ważne w życiu.
  • Więź z lokalną społecznością:30% wierzy, że miasta promujące zabawę dla wszystkich grup wiekowych sprzyjają tworzeniu bardziej integracyjnych, życzliwych i połączonych społeczności.

 

O Grupie LEGO

Misją Grupy LEGO jest inspirowanie i rozwijanie przyszłych konstruktorów poprzez zabawę. LEGO System in Play, którego podstawą są klocki LEGO, pozwala dzieciom i fanom budować i przebudowywać wszystko, co tylko mogą sobie wyobrazić.

Grupa LEGO została założona w Billund w Danii w 1932 roku przez Olego Kirka Kristiansena, a jej nazwa pochodzi od dwóch duńskich słów LEg GOdt, które oznaczają „baw się dobrze”. Dziś Grupa LEGO pozostaje firmą rodzinną z siedzibą w Billund. Jej produkty są obecnie sprzedawane w ponad 120 krajach na całym świecie.

Aby uzyskać więcej informacji na temat grupy LEGO, informacji o naszych wynikach finansowych oraz zaangażowaniu w odpowiedzialność społeczną, odwiedź stronę www.LEGO.com/aboutus.

 

O programie Build the Change

Build the Change to program społeczny Grupy LEGO, wspierany przez Fundację LEGO. Jest to nagradzany program, który inspiruje dzieci do uwolnienia kreatywności i oddania głosu, gdy budują jaśniejszą przyszłość poprzez zabawę. Dzieci podejmują rzeczywiste wyzwania dotyczące planety i ludzi, używając klocków LEGO® lub dowolnych dostępnych materiałów, a następnie dzielą się swoimi pomysłami ze sobą nawzajem i ze światem, aby pomóc wywołać zmiany. Miliony dzieci na całym świecie biorą udział w tym programie w szkołach, domach i społecznościach, rozwijając kluczowe umiejętności, których potrzebują, aby odnieść sukces – od kreatywnej pewności siebie po współpracę. Dowiedz się więcej na www.lego.com/build-the-change.