Czytanie łączy! Wystartowała trzecia edycja ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta2025

Dlaczego mężczyźni czytają mniej niż kobiety i jak to zmienić? To pytanie, które stawiają sobie organizatorzy ogólnopolskiej kampanii #TataTeżCzyta, która po raz trzeci zaprasza ojców, opiekunów, a także pozostałych członków rodziny do wspólnego czytania dzieciom. Dlaczego warto? Odpowiedź jest prosta: bo czytanie łączy!

 

To hasło tegorocznej edycji kampanii, od 2023 roku organizowanej przez Fundację Powszechnego Czytania i Wydawnictwo Tatarak, która z każdym rokiem staje się coraz bardziej widoczna. To kolejny rok działań, które mówią o znaczeniu wspólnego czytania, jako narzędzia budowania silnych relacji, kształtowania postaw oraz wspierania emocjonalnego rozwoju dziecka. Włączają się w nią Ambasadorowie, wydawcy, dystrybutorzy, księgarnie, a także miasta, instytucje, biblioteki, szkoły, przedszkola, firmy. Przede wszystkim jednak inicjatywa angażuje coraz większe grono ojców, którzy czytają dzieciom.

Kampanii #TataTeżCzyta towarzyszy spot, który pojawił się już w przestrzeni medialnej i publicznej. Do grona Ambasadorów, Łukasza „Jurasa” Jurkowskiego, Łukasza Dominiaka, Janka Dąbrowskiego (JDabrowsky) i innych znanych ojców, w tym roku dołączyli kolejni, m.in. Rafał Sonik, Wojtek Fiedorczuk, Karol Solar Poziemski, Krystian Hanke, Zygmunt Miłoszewski i Andrzej Deskur. Kampanię wspierają również koszykarze drużyny Trefl Sopot i siatkarze klubu Trefl Gdańsk.

Cała inicjatywa ma charakter inspiracyjny, organizatorzy chcą nie tylko szeroko zapraszać mężczyzn do czytania dzieciom, ale także wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia. Dlatego kampanii towarzyszy publikacja – poradnik dla rodziców i opiekunów „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025”, w którym znaleźć można odpowiedź na pytania: dlaczego warto? jak i co czytać z dzieckiem? Poradnik dostępny jest za darmo w wersji online (www.tatatezczyta.pl).

Rola mężczyzn w kształtowaniu nawyków czytelniczych dzieci

Tegoroczny raport Biblioteki Narodowej potwierdził, że w Polsce wciąż więcej kobiet niż mężczyzn czyta książki. Różnica w poziomie czytelnictwa między płciami to aż 12 pp. Stosunek emocjonalny do czytania w obu grupach wygląda podobnie. Szukając przyczyn tego stanu, organizatorzy zwracają uwagę na wiązanie czytania z okresem edukacji, a także aspekt socjalizacji w środowisku rodzinnym. Mocno wskazują na znaczenie czytelniczych męskich wzorców, które będą wspierać kształtowanie i pielęgnowanie czytelniczych nawyków już w dzieciństwie. Te z kolei będą przekładać się w dorosłym życiu na zwyczaj sięgania po książkę, co ważne – dla przyjemności!

Wiele badań potwierdza pozytywny wpływ czytania na rozwój dzieci, ale także na znaczenie wspólnej lektury dla budowania wzajemnych relacji rodzic-dziecko i silnych więzi rodzinnych. Czytanie jest przecież okazją do rozmowy, co jest istotne zwłaszcza dla kilkulatków, ale budowanie tego nawyku powinno zaczynać się jak najwcześniej.

Kampania #TataTeżCzyta ma formułę otwartą– bo czytać należy przecież regularnie, przez cały rok. Jednak podejmujemy ten temat szczególnie mocno w wyjątkowym okresie, kiedy obchodzimy Dzień Mamy, Dzień Taty i Dzień Dziecka. To wspaniałe rodzinne święta i okazje, by mówić o tym, co możemy dać dziecku najlepszego – a jest tym właśnie nasz czas, obecność, które idą w parze ze wspólnym czytaniem i rozmową – mówi Agnieszka Nyc, menadżerka i koordynatorka kampanii.

W raporcie PIECE (Leeds University Business School), przedstawiono wyniki badań dotyczące wpływu zaangażowania ojców w życie edukacyjne dzieci.Analiza wykazała, że większe zaangażowanie ojców w strukturalne, edukacyjne aktywności, takie jak m.in. czytanie, zabawa czy opowiadanie historii ma unikalny i istotny wpływ na wyniki dzieci w szkole podstawowej.

 

Czytanie łączy – improwizacja, dialog i bliskość

W badaniach Uniwersytetu Harvarda zauważono, że pytania zadawane przez mężczyzn podczas czytania prowokują wymagające „dyskusje wyobrażeniowe” i mocno wspierają rozwój językowy dzieci. Taki interaktywny sposób czytania, pełen dialogu i wzajemnego zaangażowania, doskonale wpisuje się w hasło tegorocznej kampanii, które brzmi: „Czytanie łączy”. Odzwierciedla, jak literatura staje się mostem łączącym i pogłębiającym relacje rodzic-dziecko.

 Wiele badań jasno wskazuje na olbrzymie znaczenie wciągania dziecka w interakcję wokół książki. Wykazano, że szczególnie ojcowie są gotowi krytykować książkę, stawiać jej i dziecku wyzwania, co przynosi świetne efekty na poziomie rozwoju dzieci, bo je stymuluje do reakcji. Brawa zatem dla wszystkich czytających Ojców, Dziadków czy Wujków gotowych nie zgodzić się z fabułą. Zapraszamy do takiej niezgody – wszystkich – Tatusiów, ale także czytające Mamy! – podkreśla Monika Wróbel-Lutz, szefowa Wydawnictwa Tatarak.

Wspólne czytanie, podobnie jak improwizacja teatralna, ma niesamowitą moc pobudzania wyobraźni i angażowania dziecka w tworzenie książkowych światów. Podczas spektaklu improwizowanego na inaugurację kampanii: „#TataTeżCzyta – TATA TEŻ IMPROWIZUJE”, który odbył się 15 maja w MSN Jachimek-Tremiszewski Trio i Ambasadorowie kampanii #TataTeżCzyta2025 pokazali, jak kreatywność, otwartość i improwizacja ojców mogą wzmacniać relację z dzieckiem i udowodnili, że „Czytanie łączy”.

Praca z tekstem i czytanie to część mojej pracy jako aktora, ale to także coś, co robię dla przyjemności. Staram się być czytelniczym wzorem dla mojego syna, bo to jedna z aktywności, które są dla nas dobre – jak sport, jest częścią zdrowego trybu życia. To bardzo ważne
w wychowaniu dzieci, w którym ojcowie powinni aktywnie uczestniczyć!
– przekonuje Mateusz Banasiuk, aktor, ambasador kampanii.

Tegoroczna okładka poradnika „Supermoc książek #TataTeżCzyta2025” wskazuje na podobieństwo czytania jako aktywności do uprawiania sportu. To drugie jednoznacznie kojarzy się z dbaniem o zdrowie, jakościowym czasem, inicjatywą, którą rodzice – często ojcowie – podejmują w trosce o dzieci. Tymczasem czytanie jest dla mózgu dokładnie tym, czym sport dla ciała. Czas z książką powinien być traktowany jak codzienna aktywność wspierająca zdrowie i rozwój. Podobieństwa jednak na tym się nie kończą. Kampania zachęca do odkrywania radości z czytania, przyjemności z bycia razem. Pokazuje czytanie jako uniwersalną i dostępną dla każdego formę rozwoju – niezależną od płci, wieku, wykształcenia czy środowiska.

 Czytanie to wspólna sprawa

 W kampanię #TataTeżCzyta2025 zaangażowane są pro bono różnorodne środowiska: od wydawnictw, bibliotek, szkół i przedszkoli po biznes, instytucje kultury i samorządy miast. Tak szerokie partnerstwo potwierdza, że czytanie może i powinno być wspólną sprawą – ponad podziałami, branżami i grupami społecznymi. Powinny być zaangażowane w nią wszystkie sektory – prawdziwa zmiana zachowań czytelniczych wymaga szerokich działań i zmiany myślenia o czytaniu.

W kampanii bierze udział aż 50 wydawnictw, z których każde poleca jedną książkę oznaczoną specjalnym logo akcji. Tytuły zostały podzielone na kategorie wiekowe i zebrane w poradniku Supermoc książek #TataTeżCzyta2025”. Kampanię wspierają również dystrybutorzy i drukarnie, dzięki którym aż 75,000 egzemplarzy publikacji w wersji papierowej trafi bezpłatnie do wybranych księgarń, bibliotek, szkół, przedszkoli i instytucji kultury w miastach partnerskich kampanii w całej Polsce. Partnerzy dystrybucyjni i wydawcy również aktywnie angażują się w promocję kampanii.

Wspiera ją także pro bono coraz szersze grono partnerów. Patronat honorowy objęła Biblioteka Narodowa, włączyło się także m.in. Narodowe Centrum Kultury oraz miasta, m.in. Zabrze, Olsztyn i Gdańsk. Strategicznym partnerem kampanii została marka Lajkonik, która już wcześniej wspierała działania Fundacji w ramach programu Ratownicy Czytelnictwa.

Produkty marki Lajkonik są obecne w polskich domach od pokoleń – towarzyszą rodzinnym chwilom, budując smak wspólnego czasu. Chcielibyśmy, by równie naturalnym elementem codzienności stały się książki – dostępne, czytane i przeżywane razem. Cieszymy się więc, że jesteśmy częścią inicjatywy #TataTeżCzyta, która wspiera i motywuje mężczyzn do czytania najmłodszym. Zgodnie z misją naszej organizacji, opartej na łączeniu odpowiedzialności
i radości z życia, z przyjemnością staramy się uświadamiać konsumentom, że czytanie to inwestycja w rozwój przyszłych pokoleń i wspaniała zabawa z najbliższymi. Razem z Fundacją Powszechnego Czytania bawimy się hasłami i pokazujemy „książki do schrupania”. Dla nas to
naturalne przedłużenie tego, co robimy na co dzień – łączenia ludzi przy tym, co dobre i wspólne – mówi Monika Pawłowska, Junior Brand Manager w Lorenz Polska.

Zaangażowanie biznesu w kampanię czytelniczą to przykład odpowiedzialnego społecznie działania, które przynosi realną wartość – promuje czytelnictwo i buduje silniejsze więzi rodzinne. Dzięki współpracy różnych sektorów – od kultury, przez edukację, po biznes
– książka staje się bardziej dostępna, a czytanie bardziej obecne w codziennym życiu. To CSR, który nie tylko wspiera ważny cel, ale też realnie zmienia społeczne nawyki – pokazując, że troska o przyszłość zaczyna się od wspólnie przeczytanej strony.

 W tym roku do grona firm zaangażowanych w akcję dołącza również ORLEN. Zaangażowanie w kampanię #TataTeżCzyta to dla nas naturalne przedłużenie działań w obszarze wspierania edukacji i budowania silnych więzi społecznych. Jako marka o dużym zasięgu, szczególnie wśród mężczyzn, chcemy zachęcać ojców do aktywnego uczestnictwa w rozwoju swoich dzieci, również poprzez codzienne czytanie. Wspierając tę inicjatywę, wierzymy w jej realny wpływ na kształtowanie postaw i wartości – mówi Lidia Kołucka, Dyrektor Wykonawcza ds. Sponsoringu ORLEN.

Organizatorzy kampanii podkreślają, że choć biblioteki pełnią niezmiernie ważną rolę w upowszechnianiu czytelnictwa, szalenie istotna jest możliwość posiadania książek na własność – takich, które dziecko pokocha, do których będzie wracać, i które staną się częścią jego osobistej historii. Czytanie zaczyna się od książki – dlatego promocja literatury dla dzieci (szczególnie na Dnia Dziecka) jest integralną częścią kampanii #TataTeżCzyta2025. Dostępność książek jest w tym wypadku kluczowa. W tym roku do kampanii dołączyła sieć Biedronka:
w ponad 3500 sklepach w całej Polsce dostępne są dedykowane standy z książkami oznaczonymi logo #TataTeżCzyta2025, które mogą być doskonałą inspiracją do wybierania książki na prezent. Książki w przestrzeni codzienności – obok najpotrzebniejszych produktów, stają się równie naturalnym elementem zakupów. Dołączenie do #TataTeżCzyta było dla nas naturalną konsekwencją naszego długoletniego zaangażowania na rzecz czytelnictwa. Nagrodę Biedronki za książkę dla dzieci Piórko przyznajemy w tym roku już po raz jedenasty, i przy okazji zapraszam gorąco wszystkich debiutantów do udziału w etapie ilustracyjnym konkursu, który właśnie ogłaszamy – dodaje Arkadiusz Mierzwa, Dyrektor ds. Korporacyjnych Jeronimo Martins Polska.

W upowszechnianie czytania wśród mężczyzn pod hasłem #TataTeżCzyta włączają się także organizacje. Fundacja Zmiana w ramach inicjatywy „Książki w pudle”, przy współpracy z zakładami karnymi zorganizuje dystrybucję broszur i książek, tak, aby osadzeni również mieli szanse odkrywania czytania sobie i dzieciom. W poprzednim roku takie działania zostały podjęte w Zakładzie Karnym w Gorzowie Wielkopolskim – teraz ich skala będzie większa. W kampanię wspiera także odzieżowa firma NadWyraz.com, po raz drugi tworząc kolekcję towarzyszącą, z koszulkami i gadżetami nawiązującymi do tematu, pod hasłem #TataTeżCzyta.

 

Siła przykładu – znani też czytają

 Czytanie z dziećmi to codzienny rytuał, który warto wspierać i promować także publicznie
– dlatego do kampanii #TataTeżCzyta2025 dołączyli kolejni znani i lubiani przedstawiciele świata kultury, sportu, mediów i internetu. Od kiedy zostałem ojcem staram się spędzać z dziećmi jak najwięcej czasu. Dbam też o to, żeby był on wartościowy – razem się bawimy i razem sięgamy po książki. Pokazuję moim synom, że ich tata fobi różne fajne rzeczy, tata uprawia sport, ale tata też czyta! – zaznacza Bartosz Zmarzlik, sportowiec, ambasador kampanii. Dzięki ich zaangażowaniu kampania zyskuje nie tylko zasięg, ale i autentyczne wsparcie w budowaniu społecznej zmiany – bo gdy znane osoby czytają, inspirują do tego także innych.

 

Siła obrazu, moc przekazu

Tegorocznej odsłonie kampanii #TataTeżCzyta towarzyszy wyjątkowy spot promujący ideę wspólnego czytania, z udziałem Wojciecha i Michała Mannów. (https://youtu.be/CRT-fMF5KJA)

 

Dlaczego warto czytać? Odpowiedź na to pytanie mogłaby być bardzo długa. Najkrócej można powiedzieć, że czytać trzeba po to, żeby… gwałtownie nie zgłupieć. Czytanie jest dobre dla nas i dla naszych dzieci, bo rozwija, pomaga zrozumieć świat i łączy – dlatego warto czytać wspólnie. Ja czytałem dziecku i nauczyłem je czytać. Dziś się z tego cieszę. – mówi Wojciech Mann. Na swoim przykładzie mogę powiedzieć, że czytający ojciec, to skarb. Nauczył mnie czytać, ale co ważniejsze zbudował we mnie nawyk czytania, dzięki czemu obecność książek jest naturalna w moim życiu. A po co czytać? Przede wszystkim, żeby rozwijać wyobraźnię i po prostu się nie nudzić! – powiedział Marcin Mann.

 

Reżyserem spotu jest Tadeusz Śliwa, a za zdjęcia odpowiada Michał Sobociński – wspólnie stworzyli obraz, który łączy wysoką jakość produkcyjną z emocjonalną siłą przekazu – czytaj dziecku, nauczysz je czytać! Spot będzie emitowany w wybranych stacjach telewizyjnych,
w sieci kin Helios oraz w mediach cyfrowych i kanałach online.  Kampania medialna #TataTeżCzyta2025 obejmie także outdoor (m.in. wielkoformatowe nośniki PKP) spoty radiowe, działania w mediach społecznościowych oraz wsparcie ze strony influencerów. Całość działań wokół kampanii tworzy przemyślaną i wielopoziomową strategię komunikacyjną, której celem jest nie tylko promocja czytania wśród panów, ale też realne budowanie zmiany społecznej – od domowego fotela po ekran w kinie. Zarówno Ambasadorowie, którzy wspierają inicjatywę swoim wizerunkiem, jak i twórcy spotu zgodzili się zaangażować w geście wsparcia słusznego celu społecznego. Koncept kreatywny przygotowała agencja Brain. Za produkcję i realizację odpowiadają OTO FILM, Orka FILM, Cafe Ole. Kampanię mediową pro bono przygotowała agencja GroupM.

Włącz się! – bo każdy może wspierać czytanie

 

Kampania #TataTeżCzyta jest przestrzenią otwartą dla każdego, niezależnie od wieku, zawodu czy miejsca zamieszkania. Organizatorzy zachęcają wszystkich do aktywnego uczestnictwa i korzystania z materiałów dostępnych na stronie www.TataTeżCzyta.pl gdzie można znaleźć gotowe grafiki, plakaty oraz inspiracje do działań lokalnych.
Jak można się włączyć? Na przykład poprzez zapraszanie ojców, dziadków, wujków, nauczycieli, strażaków, sportowców czy urzędników do wspólnego czytania dzieciom w bibliotekach, szkołach, przedszkolach, firmach czy domach kultury. Warto również organizować wydarzenia, takie jak spotkania czytelnicze, autorskie, webinary, rodzinne gry, warsztaty czy „reading parties” – to wszystko pomaga zbudować czytelnicze rytuały. Inicjatywami można się dzielić w mediach społecznościowych, nie zapominając o hasztagu #TataTeżCzyta.

Kluczowe działania tegorocznej kampanii potrwają do 23 czerwca, obejmując symbolicznie trzy ważne daty: Dzień Matki (26 maja), Dzień Dziecka (1 czerwca) i Dzień Ojca (23 czerwca). To idealny moment, by zacząć wspólny rytuał codziennego czytania – sięgnąć z dzieckiem po książkę, poświęcić mu uwagę, stworzyć przestrzeń do rozmowy i wzmacniać więź, która zostaje na całe życie.

 

Szczegóły: www.tatatezczyta.pl

 Organizatorzy kampanii: Fundacja Powszechnego Czytania, Wydawnictwo Tatarak

Zdj.: Fundacja Powszechnego Czytania