Polski rynek zabawek okiem RMD Research

RMD Research prowadzi badania rynku zabawek w Polsce od 2016 roku. Firma zebrała dotychczas informacje o ponad 60 tys. polskich zabawek dla około 700 sklepów w kraju. Jakie są ich wyniki?

W panelu obejmującym sieci hipermarketów i sklepów specjalistycznych handlujących wyłącznie zabawkami RMD Research uzyskała wartość sprzedaży zabawek na poziomie 630 mln zł. W 2017 roku badana część rynku wzrosła o 5%. Na ten wynik złożyły się większa liczba sprzedanych zabawek oraz wzrost ich średniej ceny.

Wyniki badania

RMD Research podzieliła rynek zabawek na 11 kategorii. W 2017 roku największą jego część stanowiły klocki, które miały ponad 20% udziału w rynku. Na kolejnych pozycjach znalazły się: pojazdy, zabawki umożliwiające aktywność fizyczną i rekreację oraz lalki. Najniższy segment pod względem wartościowym stanowiły puzzle, nieco wyżej znalazły się zabawki elektroniczne (laptopy, roboty itp.). W 2017 roku najbardziej wzrosła sprzedaż figurek i gier, zaś najwyższy spadek odnotowały wspomniane już puzzle.

Po analizie dynamiki sprzedaży w ciągu całego roku RMD Research zaobserwowała jej osłabienie w ciągu ostatnich miesięcy. O ile na początku roku i latem nastąpił lekki wzrost, o tyle już w listopadzie odnotowano niewielki spadek w stosunku do roku poprzedniego. Ponadto charakterystyczną cechą polskiego rynku zabawek jest zdaniem firmy sezonowość sprzedaży, o czym świadczy to, że np. w ostatnim kwartale roku sprzedaje się około 50% zabawek.

Jeśli chodzi o graczy na polskim rynku zabawek, to najwyższe udziały w roku 2017 miała w nim firma LEGO. Na drugim miejscu uplasowały się marki własne sieci sklepów, a następnie Mattel, Hasbro, Trefl i Simba. Spośród polskich firm podobne pozycje zajęły Cobi oraz TM Toys.

Obecnie RMD Research opracowuje dane z innych źródeł, dzięki czemu w najbliższym czasie badany panel zostanie poszerzony co najmniej dwukrotnie, a samo badanie obejmie około połowy całkowitej sprzedaży detalicznej zabawek w Polsce.

Wnioski na przyszłość

W jaki sposób dobrze wykorzystać te informacje? Pośród wielu zastosowań można posłużyć się nimi w trakcie negocjacji handlowych z partnerami biznesowymi – dysponując danymi badawczymi, łatwo wskazać, jak rozwija się sprzedaż wybranych produktów, marek czy kategorii. Inne sposobem na ich wykorzystanie jest ocena oferty asortymentowej. W szczególności właściciele sklepów powinni spojrzeć na półki pod kątem najlepiej sprzedających się artykułów i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy oferowany asortyment obejmuje topowe produkty na rynku. RMD Research dysponuje taką analizą. Kolejnym sposobem ich wykorzystania może być analiza cen. I tak np. średnie ceny zabawki pozwalają sklepom ocenić poprawność prowadzonej przez nie polityki cenowej. Jeżeli różnica w stosunku do ceny średniej jest za duża, może to skutkować słabą sprzedażą, natomiast w przeciwnym wypadku – może oznaczać utratę potencjalnego zysku (o ile niska cena nie ma innych przesłanek).

W kolejnych publikacjach przyjrzę się bliżej sposobom wykorzystania danych uzyskanych przez RMD Research. Zapraszam do współpracy wszystkie podmioty, producentów i sprzedawców zainteresowanych tym rynkiem.

Tekst: Paweł Szmidt

Zdjęcie: Lego