Efektywna komunikacja a rentowność biznesu

Komunikacja – brzmi tak prosto i niewinnie. W końcu jako ludzie potrafimy się komunikować między sobą i dla większości z nas nie jest to nic niezwykłego. Spotykamy w swoim życiu osoby mniej lub bardziej wygadane… Lecz czym dokładnie jest efektywna komunikacja i jak rozwijanie tej umiejętności może pomóc nam w życiu osobistym i biznesie?

Co, jak i dlaczego…

Fundamentalną sprawą jest rozróżnienie komunikatywności i komunikacyjności. Z pewnością poznałeś kiedyś kogoś, kto potrafi nawijać bez końca. Wypowiedzi takiej osoby są bez ładu i składu. Opowiada o wszystkim, co przyjdzie jej do głowy, i zajmuje to masę czasu, a po wszystkim i tak brakuje jakiejkolwiek konkluzji. Taką osobę można nazwać komunikatywną ze względu na swobodę prowadzenia rozmów. Czemu natomiast nie jest komunikacyjna? Jak sama nazwa wskazuje, komunikacyjność polega na wysyłaniu pewnych komunikatów. Jeżeli po wysłuchaniu 15-minutowego monologu zastanawiasz się, co dana osoba chciała przekazać w swojej wypowiedzi, to jej umiejętności sprawnego komunikowania się nie są wysokie. Jednak komunikacja to nie tylko słowa. Obecnie atakowani jesteśmy komunikatami z każdej strony. Kiedy idziemy przez centrum miasta, wszystko dookoła stara się przekazać nam pewne informacje. Logo restauracji, billboardy, bannery reklamowe, ulotki – to wszystko część marketingu, która odpowiednio skomponowana, stara się niewerbalnie przekazać pewne odczucia (np. zastosowanie odpowiedniej kolorystyki sprawia, że odbieramy firmę jako ekskluzywną). Nawet to, jak się ubierzesz, wysyła pewne komunikaty spoglądającym na ciebie ludziom. Możesz być dla nich profesjonalnym człowiekiem biznesu w drogim garniturze lub nowoczesnym i intrygującym facetem podążającym za trendami modowymi. Przejdźmy jednak z miasta do biura i zastanówmy się, jak wykorzystać tę wiedzę w biznesie. Porzućmy też kwestię ubioru, która jest istotna przede wszystkim przy bezpośrednim kontakcie z klientem. Skupmy się na aspektach, z którymi boryka się każde przedsiębiorstwo. Biznes tworzą ludzie w nim pracujący i to od nich w dużej części zależy sukces przedsięwzięcia. W czasach, w których firmy zatrudniają dziesiątki, a nierzadko i setki czy tysiące osób, każda z nich ma własne lub dzielone z oddziałem obowiązki. Łącząc wszystkie działy i wszystkich pracowników danego przedsiębiorstwa, powstaje produkt lub usługa. Jak myślisz, czy firma, w której każdy wykonuje swoje obowiązki bez komunikowania się i przejmowania innymi sektorami przedsiębiorstwa, ma duże szanse na sukces? Jak wyglądałby efekt tych prac? Prawdopodobnie byłby daleki od ideału. Sęk w tym, że nawet w maksymalnie zautomatyzowanej pracy zdarzają się sytuacje wymagające komunikacji między pracownikami. Natomiast tam, gdzie rozmowa jest codziennym narzędziem pracy, efektywne wysyłanie komunikatów staje się kluczem do sukcesu.

Efekt domina

Poprawienie zdolności komunikacyjnych osób tworzących biznes prowadzi do wielu następujących po sobie korzyści, tj.:

  • bardziej sprawne wykonywanie obowiązków (zwiększona efektywność pracownicza),
  • poprawa jakości świadczonych usług i obsługi klienta,
  • podniesienie umiejętności współpracy,
  • integracja pracowników,
  • zwiększenie ich motywacji,
  • podniesienie umiejętności prezentacji produktów i usług,
  • zaangażowanie i poczucie spełnienia w pracy dzięki poczuciu wpływu na działalność firmy,
  • podniesienie reputacji przedsiębiorstwa.

Sprawna współpraca i zwiększona efektywność to dwie główne i najbardziej oczywiste konsekwencje. Także umiejętność prezentacji i kontakty międzyludzkie zarówno wśród pracowników, jak i z klientem wydają się jasne. Wiemy, jakie komunikaty i w jaki sposób wysyłać, dzięki czemu jesteśmy rozumiani oraz możemy dokładniej i szybciej wykonywać swoją pracę. Przyjrzyjmy się jednak efektom ubocznym. Na pierwszym miejscu znajduje się integracja, która niesie ze sobą lawinę pozytywnych efektów. Zintegrowani pracownicy potrafią odnaleźć radość w przebywaniu w biurze, a nie ma nic tak skutecznego, jak zaangażowana osoba, która dodatkowo zaraża innych swoim optymizmem. Dzięki silnej motywacji także powstaje chęć budowania i rozwijania swojego miejsca pracy. Człowiek zwyczajnie chce się odwdzięczyć za możliwość współpracy w nowoczesnej firmie z niesamowitymi osobami. Jednak kolejnym mocnym argumentem jest reputacja firmy. O przedsiębiorstwach, w których atmosfera jest przyjemna niemal jak w domu, można usłyszeć równie często, jak o tych z przeciwnego bieguna. To nie tylko buduje reputację firmy, ale także wzmacnia jej rozpoznawalność na rynku. Efekt domina, spowodowany wzrostem umiejętności komunikacji, jest bardzo szeroki i co najważniejsze – niesie ze sobą pozytywne zmiany.

Komunikacja w praktyce

Zostawmy jednak teorię i przejdźmy do praktycznych możliwości wdrożenia zmian za pomocą bardziej efektywnej komunikacji. Jako przykład poruszę kwestię marketingu, który jest pełen wszelkiego rodzaju komunikatów. Nie będziemy jednak wracać do ulotek i billboardów, o których pisałem wcześniej, lecz skupimy się na bezpośrednim kontakcie z potencjalnym klientem. Dzięki efektywnej komunikacji od pierwszego wrażenia jesteśmy postrzegani jako osoby profesjonalne i kompetentne. Stajemy się pewnego rodzaju autorytetem i znawcą tematyki, wśród której obcuje nasza firma. Taki obraz stwarza dodatkowy argument w myślach klienta, aby rzeczywiście skorzystać z naszej oferty. Co jednak najważniejsze, potrafimy sprawnie zdefiniować potrzeby rozmówcy i na nich skupić swoje wypowiedzi. Osoba, z którą rozmawiamy, łatwo zauważy, że jest słuchana i rzeczywiście chcemy jej pomóc, ale także znajdzie odpowiedzi na swoje pytania. Mówi się, że dobry sprzedawca sprzeda piasek na pustyni. Nie będę próbował popierać tej tezy, ale z pewnością odpowiednie podejście do klienta mocno przybliża nas do realizacji zamówienia. Jeżeli ktoś jest już zainteresowany tym, co robisz, to dzięki efektywnej komunikacji sprawisz, że przejdzie on od potencjalnego do usatysfakcjonowanego klienta. Dodatkowo ludzie, którzy miło wspominają kontakt ze sprzedawcą, mają tendencję do powracania, zostając stałymi klientami. To dzięki nim przedsiębiorstwa zwiększają swoją rentowność i zyski – a wszystko za sprawą skutecznej komunikacji.

Maciej Odrowąż-Kietliński, SHtraining