Rok 2022 z perspektywy licencyjnej

Za nami trudny biznesowo kolejny rok pandemii, podczas którego ponownie musieliśmy stawić czoła obostrzeniom rynkowym oraz zmieniającym się realiom codziennego życia. Na szczęście wraz z nadejściem stycznia mamy przed sobą czystą kartę, która oznacza nowe szanse związane z czerpaniem korzyści z potencjału licencji. I to na wielu poziomach!

PRZEBOJE KINOWE

I tak np. w 2022 r. dinozaury po raz kolejny „ożywi” zaplanowana na 10 czerwca premiera filmu z serii – „Jurassic World: Dominion”. Wydarzeniu będzie towarzyszyła zasięgowa kampania promocyjna. Warto podkreślić, że aktywności marketingowe rozpoczną się wcześniej, w kluczowym dla handlu okresie przed Dniem Dziecka, kiedy to do szerokiej sprzedaży trafią produkty na licencji Jurassic World, m.in. zabawki, klocki, puzzle oraz artykuły szkolne.

Nowy rok przyniesie też ze sobą coś dla fanów tematów komediowych. 1 lipca w kinach pojawi się od dawna zapowiadany film „Minionki: Wejście Gru”.  To jedna z najpopularniejszych licencji w Polsce: dziewięcioro na dziesięcioro dzieci w wieku 3-12 lat wskazuje, że zna Minionki, analogiczna statystyka dotyczy osób starszych w wieku 13-54 lata! Z tego powodu warto posiadać w ofercie produkty na tej licencji i śmiało je eksponować.

Kolejnej licencji również nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest nią Shrek – kultowa produkcja, która otwiera polski box office wszech czasów filmów animowanych. Stacje telewizyjne chętnie umieszczają w ramówkach filmy o zielonym stworze – średnio raz w tygodniu można natknąć się na emisję jednej z poprzednich ekranizacji. Nie zmienia się to od lat, co świadczy o OGRomnej (i to dosłownie!) popularności animacji.  We wrześniu 2022 r. planowana jest premiera filmu „Kot w butach”, czyli opowieści o wiernym przyjacielu Shreka. Obie marki, znane i lubiane od ponad 20 lat, mają ogromny potencjał licencyjny.

SZEROKO POJĘTE MEDIA

Nie można jednak licencyjnych szans roku 2022 rozpatrywać wyłącznie z perspektywy premier kinowych. Kluczowa jest też obecność w innych mediach, w tym w telewizji. I tutaj należy wspomnieć o „Mustangu: Duchu wolności”, czyli serialu emitowanym w paśmie Puls Kids w Puls 2, a dodatkowo promowanym w innych kanałach, np. poprzez działania influencerskie, autopromocję w kanale i media społecznościowe. Wśród seriali animowanych obecnych w ramówkach stacji telewizyjnych, a zarazem silnych pozycji licencyjnych w kontekście roku 2022, są również „Pingwiny z Madagaskaru”, „Jeźdźcy smoków”, „Trolle”, „Kot-O-Ciaki” oraz „MeteoHeroes”.

W ciągu ostatnich lat do mediów tradycyjnych dołączył Internet, osiągając bardzo wysokie zasięgi, szczególnie w relatywnie młodych grupach wiekowych. Liderem dziecięcego kontentu na platformie YouTube jest kanał CoComelon, który posiada ju ponad 125 milionów subskrybentów! Obecnie obserwujemy również rosnące zainteresowanie platformami streamingowymi, takimi jak Netflix (z 12 milionami polskich użytkowników), dzięki czemu dostępne tam animacje trafiają do szerokiej grupy dzieci. Przykładem serialu animowanego dostępnego online jest „Koci domek Gabby” (ang. „Gabby’s Dollhouse”). Skierowana do przedszkolaków produkcja posiada polską wersję językową.

ZABAWKI-LICENCJE

Nikomu nie trzeba też przedstawiać Marki L.O.L. Surprise! – jest ona prawdziwym rynkowym hitem. Poziom sprzedaży zabawek rośnie z roku na rok, systematycznej rozbudowie ulega także portfolio produktowe. Firma MGA Entertainment, która jest właścicielem marki, prowadzi aktywne działania retailmarketingowe oraz poszerza portfolio współprac licencyjnych. Nie zapominajmy przy tym, że producent ma w ofercie także inne hity, jak Na! Na! Na! Surprise, Little Tikes oraz Rainbow High.

JEDNYM SŁOWEM…

Licencja to niewyczerpany temat opowieści. Z uwagi na ograniczone miejsce muszę, niestety, przerwać tę historię. Z przyjemnością odpowiem na wszystkie pytania: ddubielecka@elcbrands.com.  Tymczasem życzę Państwu wszystkiego najlepszego w 2022 roku!

Licencjodawcy aktywnie dbają o utrzymanie świadomości poszczególnych marek w głowach konsumentów. Nieocenione bywa również wsparcie agencji licencyjnej, która jest koordynatorem działań wokół marek, łącząc działania licencjobiorców w spójną całość. Przykładem takiej firmy jest Elc Brands, wiodąca agencja licencyjna w Europie Środkowo-Wschodniej, inspirator wielu aktywności promujących produkty licencyjne. Pozostaje w stałym kontakcie z sieciami sprzedaży, informując je o datach planowanych premier filmowych oraz obecności licencji w mediach, współtworzy projekty retailmarketingowe łączące partnerów licencyjnych, a także współpracuje z mediami, dążąc do włączenia produktów konsumpcyjnych do prowadzonych działań marketingowych dla marek licencyjnych.

Tekst: Dorota Dubielecka, marketing manager Elc Brands