Przedsiębiorca ma prawo się bronić

Od 1 września br. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawia przedsiębiorcom uzasadnienie zarzutów i powołuje wewnętrzny komitet ewaluacyjny. Nowe procedury realizują jeden z kluczowych elementów misji UOKiK, jakim jest zapewnienie w postępowaniach przed prezesem Urzędu sprawiedliwości proceduralnej, w tym prawa do obrony.

shutterstock_117648706

Fot.: Shutterstock.com

Skuteczność, otwartość działań administracyjnych, respektowanie praw stron postępowania i sprawiedliwości proceduralnej – to niektóre z priorytetów Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazanych w misji Urzędu.  Nowe procedury – uzasadnienie zarzutów oraz komitet ewaluacyjny – je realizują.

 „Szczegółowe uzasadnienie zarzutów”, odpowiednik Statement of Objections stosowanego przez Komisję Europejską i inne europejskie organy ochrony konkurencji, ma na celu podwyższenie standardów sprawiedliwości proceduralnej, w tym prawa do obrony. Wyznaczyło je orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka oraz sądy – unijne, jak i krajowe, które kładą coraz większy nacisk na przestrzeganie prawa do obrony w postępowaniach administracyjnych.

Zgodnie z założeniami, uzasadnienie zarzutów będzie przedstawiane przedsiębiorcy, gdy UOKiK zakończy etap gromadzenia materiału dowodowego. Dokument ten zawierać będzie uzasadnienie faktyczne i prawne stawianych zarzutów wraz ze wskazaniem dowodów, w oparciu o które dokonano ustaleń, tak aby strona miała możliwość ustosunkowania się do nich przed wydaniem decyzji. Wprowadzenie procedury uzasadnienia zarzutów jest odpowiedzią na postulaty środowisk akademickich i przedsiębiorców.

Komitet ewaluacyjny

Wprowadzenie wewnętrznego komitetu ewaluacyjnego zapewni mechanizm oceny spójności oraz jakości postępowań i decyzji z polityką i priorytetami UOKiK. Do zadań komitetu będzie należała ewaluacja procesu decyzyjnego na każdym jego etapie – od wszczęcia do zakończenia postępowania. W skład komitetu wejdą przedstawiciele kierownictwa UOKiK, departamentów i delegatur.

Twarde egzekwowanie prawa konkurencji jest podstawowym zadaniem UOKiK. Nie wyklucza to jednak otwartości i przyjazności Urzędu w kontaktach z przedsiębiorcami, a także większej przejrzystości działań. Aby te zasady skutecznie stosować w codziennej praktyce, UOKiK opracował szereg wyjaśnień i wytycznych. Należą do nich:

wytyczne w sprawie kontaktów z przedsiębiorcami – ich cel to usystematyzowanie zasad kontaktu z UOKiK, aby ułatwić stronom postępowań dialog z Urzędem. Reguły wewnętrzne ułatwiają takie kontakty z poszanowaniem przepisów prawa i zasad sprawiedliwości proceduralnej. Podstawową zasadą jest możliwość bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z Urzędem, tak aby mógł on przedstawić swoje stanowisko.

kontakt z UOKiK w trakcie kontroli koncentracji – przedsiębiorcy, którzy chcą uzyskać zgodę UOKiK na koncentrację mogą przed złożeniem wniosku  skonsultować się z Urzędem. Przedsiębiorcy lub ich przedstawiciele mają możliwość przedstawienia UOKiK planowanej transakcji i zwrócenia się o przedstawienie interpretacji przepisów i wyjaśnień, które mogą być pomocne przy składaniu wniosku o zgodę na koncentrację.

Zasady informowania o wynikach badań rynku prowadzonych przez UOKiK – badania rynku dostarczają i systematyzują wiedzę na temat poszczególnych rynków, wzmacniając przejrzystość obrotu gospodarczego. Stanowią także element misji prowadzenia aktywnej polityki promowania konkurencji.

Wyjaśnienia w sprawie kryteriów i procedury zgłaszania zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK – zostały przygotowane w odpowiedzi na liczne prośby przedsiębiorców o interpretację przepisów. Dokument nie ma charakteru prawnie wiążącego, wyjaśnia przepisy stosowane przez Urząd i sposób prowadzenia postępowań w sprawie kontroli koncentracji. Jego celem jest zwiększenie wśród zainteresowanych przedsiębiorców poziomu wiedzy na temat obowiązku zgłaszania zamiaru koncentracji, jak również ułatwić interpretację przepisów regulujących procedurę notyfikacji.

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów