Licencja na zabawkę

 

EP02316 Filly Wedding - Królewskie Wesele

Fot.: Epee

Firma badawcza NPD prowadzi monitoring sprzedaży zabawek w Polsce oraz w wybranych krajach Europy i świata. Najnowsze raporty wskazują na stały wzrost sprzedaży zabawek na większości badanych rynków. Ta tendencja znajduje odzwierciedlenie również w Polsce, gdzie według danych z sierpnia br. zanotowano niemal 11-procentowy wzrost w kategorii zabawek.

 

– W Polsce ocena rynku opiera się na panelu badawczym obejmującym sześć sieci dystrybucji: Empik, Carrefour, Makro, Smyk, Tesco i Toys „R” Us. Należy zwrócić uwagę, że wynik badania dotyczy tylko części rynku. Możliwe, że ta część rynku na koniec roku osiągnie sprzedaż w wysokości ok. 1 mld zł – wyjaśnia Paweł Szmidt z firmy NPD.

Znane marki generują obroty

Duży udział w sukcesie rynku zabawkowego mają zabawki sprzedawane w ramach licencji. – Definiujemy je jako produkty wprowadzane na rynek sprzedaży przez producentów, dla których została wykupiona licencja innego producenta bądź właściciela – dodaje Paweł Szmidt.

Według danych sprzedażowych uzyskanych zarówno w wielu krajach europejskich, jak i w wybranych krajach świata udział zabawek licencjonowanych w sprzedaży zabawek stale rośnie. Trzej najwięksi licencjodawcy to Disney, Lucas Licensing (Disney) oraz Microsoft. Największymi sprzedawcami są zaś The LEGO Group, Mattel, Hasbro, TM Toys i Trefl.

Zwykle zabawki na licencji stanowią około jednej trzeciej rynku zabawkarskiego, zwłaszcza w krajach o ciepłym klimacie, takich jak Włochy czy Hiszpania. W Niemczech i we Francji jest to około jednej piątej całości, podobna sytuacja ma miejsce w Polsce. W krajowym panelu badawczym NPD zabawki licencjonowane w I półroczu 2015 roku uzyskały 21-procentowy udział. Zwykle zwiększenie sprzedaży produktów licencyjnych jest ściśle powiązane ze wzrostem popularności wybranej marki. Na naszym rynku dobrze sprzedają się zabawki na licencji Minecrafts, mimo że nie są one najtańszym produktem.

– W Polsce obserwujemy istotny wzrost rynku zabawek opartych na licencji. W porównaniu z takim samym okresem roku poprzedniego zanotowano 25-procentowy wzrost sprzedaży zabawek licencyjnych. Miały na to wpływ bardzo dobre wyniki marek: Minecraft, Disney Frozen, Marvel i Madagaskar. Te licencje wygenerowały największą część sprzedaży zabawek licencjonowanych na naszym rynku. Słabsze wyniki w tym roku uzyskały AngryBirds i Monster High – relacjonuje wyniki badania Paweł Szmidt.

Figurki i pluszaki

Ciekawie przedstawia się rozkład udziałów w poszczególnych kategoriach zabawek. Największy udział, bo powyżej 60-procentowy, uzyskują produkty licencjonowane w segmencie figurek akcji, reprezentowane m.in. przez marki: Minecraft, Star Wars oraz Marvel. Pluszaki to kolejna kategoria z dużym udziałem licencji. Stanowiły one niemal połowę obrotu, głównie z powodu dobrej sprzedaży zabawek AngryBirds. Najmniejszą część udziałów licencje uzyskują natomiast w segmencie zabawek elektronicznych – nieco powyżej 5 proc.

Udane debiuty

– Spośród debiutów w roku 2015 należy wyróżnić trzy licencje, które uzyskały największą sprzedaż. Są to kolejno: Despicable Me/Minions, Hulk i Jurassic Park/World – mówi Paweł Szmidt z firmy NPD.

W rankingu licencji niekwestionowanym numerem jeden jest Star Wars. Udział w rynku tej licencji nadal rośnie, ale nie tak dynamicznie, jak marek debiutujących w 2015 roku. Mimo to Gwiezdne Wojny nadal wyprzedzają w rankingu Minecraft, Cars The Movie, Disney Frozen oraz Mickey & Friends. W grudniu 2015 roku oczekiwany jest istotny wpływ na sprzedaż ze strony Star Wars. Wiele jednak zależy od planowanej w tym terminie premiery filmu.

 

Paweł Szmidt, NPD Group