Interesujące fakty z raportu NPD

Jak wyglądają najnowsze dane z branży w ujęciu znanej firmy badawczej NPD Group? Zebraliśmy dla Państwa najciekawsze informacje!

Shutterstock

Przede wszystkim warto podkreślić, że Polska należy do rynków o największej dynamice wzrostu sprzedaży zabawek. Zajmujemy w tej kategorii 3. miejsce (z 10-procentowym wzrostem rok do roku), a wyprzedzają nas pod tym względem tylko Rosja i Meksyk. Za nami są tak silne gospodarki, jak: Niemcy, USA, Wielka Brytania – to na pewno rynki bardziej dojrzałe, stąd ta dynamika może być nieco niższa. Polski rynek wartościowo rośnie o ponad 10 proc., a ilościowo nastąpił niewielki spadek – o 0,2 proc. Średnia cena kupowanej zabawki wynosiła w Polsce ok. 34-37 zł. Oczywiście konsumenci są najbardziej skłonni do większych wydatków i wyższej ceny jednostkowej w grudniu. Najmocniejszą kategorią ze wzrostami rok do roku są klocki i zestawy do budowania, na kolejnych pozycjach uplasowały się zabawki dla młodszych dzieci i przedszkolaków. Trzecia pozycja należy do lalek, choć tu nastąpił delikatny spadek sprzedaży. Sprzedażowe wzrosty, choć niezbyt wysokie, odnotowano natomiast w następujących kategoriach: puzzle i planszówki, rowerki/pojazdy, zabawki outdoorowe i sportowe, produkty do rękodzieła i pluszaki. Trzej najsilniejsi gracze na polskim rynku to Lego, Mattel i Hasbro. Ich udziały są istotnie wyższe niż kolejnych graczy, tj. firm: Trefl, TM Toys, Simba, Cobi, Dromader i Dumel. Trzy najpopularniejsze zabawki w naszym kraju to Furby, Hot Wheelsy i Lego City. Zdaniem analityków NPD rządowy program 500+ może przyczynić się do dalszego rozwoju branży zabawek.

Wartość rynku zabawek w krajach Unii Europejskiej

2015: 12,8 mld euro – najlepszy rok od 2009

Sprzedaż zabawek w 2015 r. wzrosła o 6 proc. Najbardziej dynamiczny wzrost można było zauważyć w grupie zabawek tradycyjnych. Zabawki przeznaczone dla dzieci 8-11 lat sprzedawały się zdecydowanie lepiej niż w przedziale wiekowym 0-5 lat (wzrost o 9 proc. – 2015 r.). W przypadku artykułów licencyjnych prym wiodły produkty na licencji Frozen i Star Wars.

Wzrost rynku zabawek w poszczególnych krajach – dane za 2015 r. – rynki na świecie

Rosja – 26 proc.

Meksyk – 10 proc.

Polska – 10 proc.

Niemcy – 8 proc.

USA – 7 proc.

Wielka Brytania – 6 proc.

Kanada – 6 proc.

Hiszpania – 6 proc.

Włochy – 6 proc.

Belgia – 4 proc.

Francja – 3 proc.

Australia – 3 proc.

W powyższych krajach wzrost rynku zabawek kształtował się na poziomie +6,7 proc.

Procentowy wzrost/spadek wartości sprzedaży w poszczególnych grupach zabawek w Polsce – 2015 r.

Cały rynek zabawek: +10 proc.

Klocki i zestawy konstrukcyjne: +14 proc.

Infant/niemowlęta/przedszkolaki: +8 proc.

Lalki: -1 proc.

Gry/puzzle: +26 proc.

Pojazdy: +8 proc.

Outdoor i zabawki sportowe: +7 proc.

Art & craft: +19 proc.

Plusz: +20 proc.

Inne zabawki: +10 proc.

Wiodący producenci i dystrybutorzy zabawek w Polsce w 2015 r.:

  1. Lego
  2. Mattel
  3. Hasbro
  4. Trefl
  5. TM Toys
  6. SimbaToys
  7. Cobi
  8. Dromader
  9. Dumel

Topowe marki w 2015 r.:

  1. Lego City, Lego Friends, Lego Ninjago
  2. Barbie, Hot Wheels, Laugh & Learn
  3. Play-Doh, My Little Pony, Furby
  4. VTech, seria „Mały odkrywca”
  5. Ravensburger, Rummikub
  6. Steffi Love, ChiChi Love
  7. Little Live Pets, Small Army
  8. Wild Science

Źródło: NPD Group

Panel badawczy NPD Group obejmuje sieci: Carrefour, Empik, Makro, Smyk, Tesco, Toys ”R” Us.