Dziecięce e-listy do Świętego Mikołaja – świąteczny raport Instytutu Monitorowania Mediów i Duckie Deck
Grudzień to zdecydowanie najbardziej intensywny sezon prezentowy w całym roku. Potwierdzają to dane z monitoringu Internetu i mediów społecznościowych opracowane przez Instytut Monitorowania Mediów. Z analizy wynika, że 34 proc. wszystkich publikacji na temat prezentów powstaje właśnie podczas ostatniego miesiąca roku.
Dane dotyczące zakupowych zwyczajów Polaków pochodzące z opracowanej przez IMM analizy postów i artykułów, uzupełniamy danymi pochodzącymi z raportu Deloitte.
Kogo najchętniej obdarujemy?
Zgodnie z raportem Deloitte Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w Internecie. Aż 42 proc. środków przeznaczonych na świąteczne prezenty Polacy wydadzą w tym roku w sklepach internetowych (o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej).
Zestawienie najpopularniejszych hashtagów, które w listopadzie tego roku towarzyszyły publikacjom dotyczącym prezentów:
#prezent
#gwiazdka
#corazbliżejświęta
#idąświęta
#upominek
?
„Aż 77 proc. wszystkich interakcji w mediach społecznościowych to udostępnienia. Powodów jest kilka. Po pierwsze, łączy się to z rodzajem postów na Facebooku – użytkownicy chętnie dzielą się ciekawymi artykułami, które zawierają oryginalne pomysły na prezenty. Po drugie, z naszych danych wynika, że ponad 3,5 mln zmonitorowanych udostępnień pochodzi z Twittera, gdzie podawanie dalej postów jest bardziej naturalne niż udostępnianie treści na innych platformach społecznościowych”.
MAGDALENA PAWŁOWSKA Z DZIAŁU KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ IMM, AUTORKA BADANIA
Jakich prezentów dla dzieci szukamy w sieci?Na liście najpopularniejszych prezentów dla dzieci według podpowiedzi zawartych w Internecie i mediach społecznościowych, znalazły się dosyć klasyczne pozycje. Najczęściej internauci piszą o książkach (20 proc. wzmianek wśród publikacji o najpopularniejszych prezentach), ubraniach(16 proc.) oraz grach planszowych (12 proc.). W pierwszej piątce znalazły się także smartfony i klocki. Natomiast na dalszych miejscach można znaleźć samochodziki, pluszaki, lalki, rowery oraz biżuterię.
„Z punktu widzenia rodzica wybory te wcale nie dziwią. Obecnie rodzice bardzo dbają o walory edukacyjne kupowanych zabawek, gier i wszelakich produktów dla swoich dzieci. To bardzo dobrze. Pamiętajmy jednak, że nie zawsze to, co my uważamy za mądre, piękne i dobre, sprawia czystą i autentyczną radość naszym dzieciom. A co by to miało być w takim razie? Zachęcajmy nasze pociechy do tego, aby pod przykrywką listu do Świętego Mikołaja zdradziły nam swoje małe pragnienia, coś, o czym na prawdę marzą. My, jako rodzice, będziemy mieli wtedy szansę doświadczyć nieskrępowanej dziecięcej radości, której wspomnienie pozostanie w nas na długo. A dla naszych dzieci będzie to wspomnienie emocji scalającej w ich pamięci ten szczególny czas. Wokół tego krótkiego wybuchu dziecięcej radości pojawią się we wspomnieniach ciepłe objęcia mamy, mocne ramiona taty, uśmiechy babć i dziadków. Niech będzie tej radości ile się tylko da i nie dajmy się zbyt łatwo pokonać swoim rodzicielskim racjonalizmom, że mało edukacyjne lub głupie. Bo nie ma nic lepszego niż ten krótki moment, w którym sprawiliśmy, że ktoś poczuł się szczęśliwy. Pomyślmy także o kontynuowaniu tego zwyczaju nawet wtedy, gdy nasze dzieci już dawno nie będą wierzyć w Świętego Mikołaja. Bawmy się tym szczególnym czasem, który wiąże rodziny więzami pozytywnych emocji”.
ULA MŁODNICKA – KORNAŚ, PSYCHOLOG, POMYSŁODAWCZYNI AKADEMII DUCKIE DECK
klocki,
zabawki interaktywne,
gry planszowe,
pistolety,
figurki.
O badaniu:
Badanie wykonano na podstawie danych z monitoringu IMM Internetu i mediów społecznościowych w okresie od 1 grudnia 2016 do 19 listopada 2017 roku. Dane dotyczyły materiałów zawierających wzmianki o prezentach, z uwzględnieniem dodatkowych kontekstów (dla kogo prezent, jaki prezent, prezent dla dziecka itp).
Autorka badania:
Magdalena Pawłowska